Hopp til innhold
Fagartikkel

Vi som forbrukere

Vi er alle forbrukere. Men hva betyr det å være en forbruker, og hva tror du kjennetegner dagens forbrukere?

Når vi kjøper eller leier produkter til privat forbruk, er vi alle sammen forbrukere. Vi kan si at forbrukeratferd dreier seg om tankene og handlingene våre når vi søker, vurderer, kjøper og bruker produkter. Høyere inntekter har gitt oss større kjøpekraft, og vi handler stadig mer i nettbutikker fra hele verden. Vi har tilgang til å kjøpe varer og tjenester døgnet rundt.

Mange av oss eier veldig mange ting; bare tenk på hva du selv eier. Og mange av oss kjøper gjerne ting med en gang vi har lyst på noe – ofte selv om vi ikke trenger det. Dette fører til at det er mye som nesten ikke blir brukt før vi kvitter oss med det igjen. Mange bytter mobiltelefon så fort en ny modell kommer på markedet – ikke fordi de trenger det, men fordi de kan.

Tenk over

  • Tror du det er mange treningsapparater som blir kjøpt i januar, og som ligger til salgs på finn.no i mars?

  • Tror du det er mange juicemaskiner som prøves et par ganger før de stappes innerst i skapet?

  • Kjenner du deg igjen i noen av disse beskrivelsene? Hvordan vil du beskrive deg selv som forbruker?

Informasjon er i dag lett tilgjengelig på internett. Med et par tastetrykk kan vi finne informasjon om hva produkter koster, hvilken kvalitet de har, og hvor de er tilgjengelige. Det har utviklet seg en delingskultur på nettet, og vi stoler ofte mer på kundeomtaler enn på bedriftenes egen informasjon. Eksempelvis gir Tripadvisor mer troverdige omtaler og bilder av reiselivsprodukter enn hotellenes eller destinasjonenes egne nettsider.

Noen karakteristikker av dagens forbrukere

En stor markedsundersøkelse foretatt av SmarterCX.com by Oracle i 2019 identifiserte sju punkter som karakteriserer dagens forbrukere:

  1. Vi bestemmer – det er forbrukernes marked. Vi undersøker og utforsker og deler erfaringer på nett.

  2. Vi er nesten alltid logget på internett, og vi er avhengige av mobiltelefonene våre.

  3. Vi forventer personlig service, selv på nettet, og det må være enkelt.

  4. Vi sammenligner og sammenligner og sammenligner. Vi sjekker produkter i flere kanaler, og produktets eller merkets hjemmeside er den siste kanalen vi sjekker.

  5. Vi stoler mer på hverandre enn på hva de store produsentene eller forhandlerne sier selv.

  6. Vi tenker "Jeg vil ha det nå!", og vi forventer at vi får det.

  7. Vi har mange meninger og deler villig både meninger og erfaringer i flere kanaler.

Tenk over

Kjenner du deg igjen i noen av disse karakteristikkene? Hvilke, i så fall?

Markedsanalyseinstituttet Euromonitor International kartlegger forbrukertrendene i verden hvert år. Dette kan du lese mer om i en artikkel på Euromonitors blogg, om de ti viktigste forbrukertrendene.

I podkasten nedenfor kan du høre Lise Tangen Hansen snakke om forbrukeratferd og forbrukertrender. Nederst på denne siden ligger det også en oppgave relatert til podkasten.

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Markedsføring og forbrukeratferd

Digitalisering og enklere handel over landegrensene gjør at det stadig kommer nye aktører til, og det gir en tøffere konkurranse. Det er viktigere enn noen gang å vite hva som påvirker forbrukeratferd...

0:00
-0:00
Podkast: Både Og / CC BY-SA 4.0

Forbruk, gjenbruk og bærekraft

Hva vi velger å kjøpe og konsumere, er avgjørende for hva som blir produsert og solgt. De siste 20 årene har for eksempel klesproduksjonen doblet seg, til over 100 milliarder plagg i året, og det er bare 1 prosent av klærne som blir resirkulert.

Ifølge tall fra SIFO har nordmenn i gjennomsnitt 359 plagg i klesskapet. Hvert femte plagg blir sjelden eller aldri brukt, og vi kaster i snitt 23 kilo klær hvert år. Kan det fortsette slik?

Flere av oss forbrukere er opptatt av bærekraft og gjenbruk. Nettsteder og apper som driver med bruktsalg, utleie og abonnementsordninger, øker i omfang. Noen slike eksempler kan være finn.no, fjong.no, tise.no, letgo.com, bilkollektivet.no og toogoodtogo.no.

Delingskulturen vokser raskt. For eksempel har hotellene fått konkurranse fra Airbnb, og vi kan kjøpe klimakompenserte fly- og pakkereiser. Du kan lese mer om dette i Dagbladets artikkel "Lokker med "miljøvennlig" sydenferie".

Tenk over

Hvordan påvirker dine forbruksvalg bærekraftig utvikling, tror du? Er det noe du ønsker å bli mer bevisst på og eventuelt endre på i forbruket ditt? Hva da, i så fall?

Relatert innhold

Kilder

Hausler, S. (2017, 27. september). 7 Characteristics of the Modern Customer. SmarterCX. https://smartercx.com/7-characteristics-modern-customer/

Senneset, I. (2019, 1. juli). FN-rapport: Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/norge/i/9vrE8d/fn-rapport-klesindustrien-staar-for-stoerre-utslipp-enn-fly-og-skip