Hopp til innhold

Fagstoff

Kulturforskjeller

Alle kunder og gjester er forskjellige. For å møte dem på en god måte må vi forsøke å forstå hva de ønsker, og hvilke forventninger de har. Som servicemedarbeider må man være god til å lytte og fange opp signaler gjennom gjestens kroppsspråk.
Alvorlige forretningsfolk ved konferansebordet. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Alle gjester er forskjellige

Siden alle kunder eller gjester er forskjellige, kan det virke nesten umulig å vite hva man skal legge vekt på. Det viktigste er at vi har et grunnleggende ønske om å møte kunder og gjester slik de forventer.

Husk at

  • alle vil bli behandlet som enkeltindivider, ikke som en del av ei større gruppe
  • vi lærer mye om og av kundene og gjestene ved å stille spørsmål og be om råd for å kunne bli bedre – slik styrker vi vår kunnskap

Noen forskjeller i skikk og bruk

I Tyskland er forretningskulturen veldig formell, og en tysker kan bli svært fornærmet om han eller hun under et formelt møte blir tiltalt med fornavn.

Går man i samme klær to dager på rad i USA, blir man sett på som urenslig.

Skryter du av smykket som din greske venninne bærer, så kan du risikere at hun tar det av seg, og gir det til deg som en gave. I Hellas er det vanlig å føle seg forpliktet til å gi fra seg eiendeler som andre åpenlyst beundrer.

Blant italienere er det vanlig å tilby å dele det man spiser. Det blir sett på som uhøflig å spise noe foran andre uten å tilby seg å dele.

Lytt til gjesten!

Det er mange måter å skaffe seg kunnskap på, men det aller viktigste er å lytte. En dyktig servicemedarbeider fanger også opp signaler gjennom blikk og kroppsspråk.

Les mer om aktiv lytting.

Følg opp!

Når man jobber i servicenæringen er det viktig å følge opp kunder og gjester. Står du i en hotellresepsjon og gjestene kommer innom bare for å levere fra seg romnøkkelen, så kan man spørre om hvordan de har det, og om de trives. Samtidig er det en fin anledning til å høre om det er noe du kan gjøre for å gjøre oppholdet enda bedre for dem.

Oppgave

Finn flere eksempler på kulturelle forskjeller. Har du selv opplevd noen – her i landet eller på reise i utlandet?

CC BY-SASkrevet av Hilde Morseth. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 09.01.2019

Læringsressurser

Kommunikasjon og kulturforståelse