Allusjon
Se nærmere på disse fagbegrepene før du leser teksten:
- Allusjon
- er et språklig virkemiddel der du låner eller refererer til deler av en kjent tekst, et kjent kunstverk, en kjent historisk hendelse eller en kjent person.
- Språklig virkemiddel
- er et virkemiddel som forfatteren eller kunstneren bruker for å påvirke leseren eller skape en bestemt følelse hos hen. Allusjon er et språklig virkemiddel.
- Referanse
- er noe vi viser til eller noe som har sammenheng med noe annet. For eksempel kan vi ha en referanse til et kjent dikt i vårt eget dikt.
Ordet allusjon kommer fra det latinske ordet alludere, som betyr "lek". Allusjon er en slags språklig lek fordi vi leker med noe som er kjent fra før, samtidig som vi skaper noe helt nytt.
En allusjon er et språklig virkemiddel der vi låner fra eller refererer til en annen tekst, film, sang eller et kunstverk. Det kan også være en referanse til en historisk hendelse eller en kjent person.
Diktet over er skrevet av Ingeborg Brynhildsvoll på vg1. Diktet har tydelig bruk av allusjon i ordene Du som er i himmelen, både i tittelen, første verselinje og siste verselinje. Ordene Du som er i himmelen er en referanse til den kristne bønnen "Fader Vår", hentet fra Bibelen.
En allusjon gir oss som mottakere noe mer i møte med teksten. Den skaper på mange måter et ekstra lag med mening. Vi forstår det nye ut i fra det vi kjenner til fra før.
Diktet til Ingeborg får et ekstra lag med mening når vi skjønner referansen til bønnen fra Bibelen. Det gjør at vi tenker på diktet hennes som en bønn fordi vi kjenner igjen de samme ordene fra "Fader vår". Kanskje gjør denne allusjonen at savnet etter hunden kommer enda sterkere fram? Det blir en bønn og et ønske om at hunden skal ha det bra etter døden. Allusjoner til religiøse tekster er ganske vanlig både i litteratur og kunst.
Virkemiddelet fungerer bare som allusjon hvis mottakeren skjønner allusjonen. Det er først da vi forstår det ekstra laget med mening. Det blir enklere å forstå allusjonene når du kjenner de ulike referansene i et land. Det vil si at jo mer norsk litteratur du leser, jo lettere er det å finne og forstå bruken av allusjon i de norske tekstene.
Det er også ganske vanlig å alludere til andre kunstverk i bildekunst og i reklame. Akkurat som i litteraturen er målet å skape assosiasjoner og gi et ekstra lag med mening til bildet. Oppfatningen din av det nye bildet "smelter" sammen med det du tenker om bildet du kjenner fra før.
Relatert innhold
Jobb med allusjoner, og se hva allusjonene kan gjøre med en tekst.