Du er nå inne i en læringssti:
Å analysere setninger
Hva kan du om subjekt, verbal og direkte objekt?
Dette er en del av en læringssti om setningsanalyse. For å komme til starten av læringsstien kan du gå til fagartikkelen "Hva er setningsanalyse?".
Oppgave 1. Jobb sammen
Sitt i par eller grupper. Finn verbal, subjekt og direkte objekt i setningene på kortene. Trykk på i-knappen for hint. Svaret finner dere ved å snu kortet.
Oppgave 2. Finn riktig svar
Les spørsmålet øverst. Trykk på riktig svar.
Oppgave 3. Finn det direkte objektet
Dra det du mener er det direkte objektet ned til boksen der det står "Direkte objekt".
Oppgave 4. Sammenlikn med førstespråket ditt
Del 1: Studer setningene under
Prøv å formulere en regel for hvordan norsk plasserer subjekt (S), verbal (V) og direkte objekt (DO) i en setning.
NB! I setning 2 og 3 finner du setningsleddet "i dag". Dette er et adverbial. Det som er viktig, er at du ser hvor subjektet og verbalet står når adverbialet skifter plass.
I setningen "Han spiser suppe" er "han" subjekt, "spiser" verbal og "suppe" direkte objekt.
I setningen "Vi besøker ham i dag" er "vi" subjekt, "besøker" verbal, "ham" direkte objekt og "i dag" adverbial.
I setningen "I dag besøker vi ham" er "i dag" adverbial, "besøker" verbal, "vi" subjekt og "ham" direkte objekt.
I setningen "Kan du kjøpe en gave?" er "kan kjøpe" verbal, "du" subjekt og "en gave" direkte objekt.
Del 2: Sammenlikn
Oversett setningene i del 1 til førstespråket ditt.
Gå sammen med en annen i klassen. Sammenlikn hvordan førstespråkene deres og norsk plasserer setningsleddene subjekt, verbal og direkte objekt.
Gå videre i læringsstien for å lære mer om setningsleddet predikativ.
Relatert innhold
Hva er et setningsledd? Og hva er forskjellen på et setningsledd og et ord?