Hopp til innhold
Øvelse

Tareas: Menos estrés, por favor

Muchos jóvenes se sienten estresados. ¿Tú también? Ahora puedes conocer un método para ordenar tus pensamientos y reducir así el estrés del día a día. Empieza con la primera tarea. Después, puedes continuar con la segunda si quieres.

1. Reduce el estrés

Kaos i hodet skaper stress, orden reduserer stresset. Slik kan du skape mer orden i hodet: Du sorterer alle tankene dine i fire kategorier.

1: Esto lo puedo solucionar aquí y ahora

Dette kan jeg løse her og nå

Det finnes problemer som kan løses raskt og enkelt. Hvis du for eksempel tenker mye på ei bestemt innlevering du må få ferdig, kan løsningen være å sette av konkret tid til jobbe med den. Hvis du lurer på om en venn er sur på deg, kan du ta kontakt med vennen og spørre om dere kan snakke sammen.

2. Tengo que trabajar con esto

Dette må jeg jobbe med

Ofte kan du selv redusere stresset ved å endre vaner. Eksempler kan være at du står opp litt tidligere om morgenen for å få bedre tid, eller at du legger bort mobilen når du gjør skolearbeid slik at du kan konsentrere deg bedre. Slike endringer krever innsats over tid, men det er fullt mulig å skaffe seg bedre vaner.

3. Necesito ayuda con esto

Dette trenger jeg hjelp til

Ingen klarer alt alene, og noen ganger trenger du hjelp fra andre. Vær flink til å søke støtte fra personer rundt deg! Hvis du for eksempel sliter med ei lekse, kan du spørre en forelder om hjelp, eller du kan bruke skolens tilbud om leksehjelp. Hvis du har søvnproblemer som ikke vil gi seg, kan du snakke med helsesykepleier på skolen.

4. Tengo que conformarme con esto

Dette må jeg leve med

Det er ikke alt vi kan endre. Noen ganger kan det være bedre å akseptere at det finnes ting vi må leve med, enn å bruke tid og krefter på å irritere seg over dem. Det er for eksempel bortkastet energi å irritere seg over at det er tentamensperiode på skolen, eller at du må dele rom med lillebroren din. Heldigvis det er lite som varer evig, og det meste endrer seg på sikt.

A. Las preocupaciones de Johanna

  1. Les den korte teksten nedenfor, og oversett den muntlig.

  2. Sammenfatt på norsk, og i én setning, hva teksten handler om.

Johanna tiene diecisiete años y va a primero de Bachillerato en un instituto noruego. Desde hace poco tiempo tiene novio, trabaja por las tardes y juega al fútbol en su tiempo libre. Sus padres discuten mucho y su mejor amiga acaba de hacer nuevos amigos. Johanna se siente estresada todo el tiempo y duerme muy mal. Por eso, a menudo está cansada y le cuesta atender en clase.

B. ¿En qué está pensando Johanna?

Johanna har mange ting hun tenker på! Se på de spanske setningene, og prøv å oversette dem – uten oversettelsesprogram. Sjekk eventuelle tips, og gjett etter beste evne! Fasiten finner du bakpå hvert kort.

C. Clasifica las preocupaciones de Johanna

Det kan være lurt å gjøre denne øvelsen sammen med en klassekamerat. To hoder tenker ofte bedre enn ett!

  1. Hjelp Johanna med å sortere tankene sine! Hva kan hun løse her og nå, hva må hun jobbe med, hva bør hun be om hjelp til, og hva må hun lære seg å leve med?

  2. Hva er det viktigste rådet du vil gi Johanna?

  3. Er klassen enige om hvilke tanker som skal i hvilke bokser?

D. Tus preocupaciones y pensamientos

Hva bekymrer deg? Hva tenker du mye på? Skriv på norsk eller spansk, og sorter tankene dine i de samme kategoriene.

  1. Esto lo puedo solucionar aquí y ahora.

  2. Tengo que trabajar más con esto.

  3. Necesito ayuda con esto.

  4. Tengo que conformarme con esto.

Du trenger ikke dele tankene dine med andre. Formålet med øvelsen er at du skal prøve ut metoden selv. Etter at du har skrevet ned tankene dine, sier du hva du synes om metoden. Bruk snakkehjelpen i boksen!

E. Vocabulario relacionado con el tema

Øv på noen ord og uttrykk det kan være kjekt å huske når du skal snakke om stress.

Vocabulario

el estrés
stress
estresar
å stresse
estresado/a
stresset
Estoy estresado/a.
Jeg er stresset.
Me siento estresado/a.
Jeg føler meg stresset.
(Esto) me estresa bastante/mucho/un montón.
Dette stresser meg ganske mye / mye / noe vanvittig.
No me dejo estresar.
Jeg lar meg ikke stresse.
Tengo mucho estrés en la escuela. / La escuela me estresa.
Det er stress på skolen. / Skolen stresser meg.
Tengo problemas con mis padres.
Jeg har problemer med foreldrene mine.
¿Cómo puedo reducir el estrés?
Hvordan kan jeg redusere stresset?

2. El podcast Ser joven hoy en día

Podkastserien Ser joven hoy en día (Å være ung i dag) skal spille inn en ny episode. Dagens tema: "El estrés en el día a día". Programlederen, som er psykolog, har invitert to–tre elever. Jobb i grupper på tre eller fire, og lag en episode som varer i omtrent 5–6 minutter.

Slik går dere fram

  • Fordel rollene. De som er elever, velger seg en rollefigur fra bildepresentasjonen nedenfor, og leser teksten om sin person. Den som er programleder, skriver ned aktuelle spørsmål til gjestene.

  • Planlegg episoden sammen. Hva skal dere snakke om, og i hvilken rekkefølge? Hvor lang tid skal dere bruke på hvert punkt?

  • Jobb med rollene deres. Skriv ned replikker og uttrykk, og øv godt. Bruk snakkehjelpen i boksen nedenfor og gloser på denne sida.

  • Snakk gjennom episoden før dere spiller den inn. Er det noe som mangler, eller noe dere bør ta bort? Er dere usikre på uttale eller formuleringer? Hjelp hverandre med å rette opp feil, og spør læreren hvis dere står fast.

  • Ta opp episoden. Prøv å snakke sammenhengende uten å stoppe underveis. Husk at det er lov å gjøre feil!

  • Etterarbeid: Audacity er et gratis alternativ for lydredigering/klipping for både Windows og Apple. Trenger dere noen jingler eller andre lydeffekter? Det finnes gratis lydfiler med åpne lisenser for eksempel på Freesound (krever at du registrerer bruker), Freemusicarchive eller CCmixter.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Anna Maria Holvik, Karl Henrik Aanesen, Camilla Øien og Maria Munoz Borrachero.
Sist faglig oppdatert 27.02.2024