Tareas: Menos estrés, por favor
Kaos i hodet skaper stress, orden reduserer stresset. Slik kan du skape mer orden i hodet: Du sorterer alle tankene dine i fire kategorier.
A. Las preocupaciones de Johanna
Les den korte teksten nedenfor, og oversett den muntlig.
Sammenfatt på norsk, og i én setning, hva teksten handler om.
Johanna tiene diecisiete años y va a primero de Bachillerato en un instituto noruego. Desde hace poco tiempo tiene novio, trabaja por las tardes y juega al fútbol en su tiempo libre. Sus padres discuten mucho y su mejor amiga acaba de hacer nuevos amigos. Johanna se siente estresada todo el tiempo y duerme muy mal. Por eso, a menudo está cansada y le cuesta atender en clase.
B. ¿En qué está pensando Johanna?
Johanna har mange ting hun tenker på! Se på de spanske setningene, og prøv å oversette dem – uten oversettelsesprogram. Sjekk eventuelle tips, og gjett etter beste evne! Fasiten finner du bakpå hvert kort.
C. Clasifica las preocupaciones de Johanna
Det kan være lurt å gjøre denne øvelsen sammen med en klassekamerat. To hoder tenker ofte bedre enn ett!
Hjelp Johanna med å sortere tankene sine! Hva kan hun løse her og nå, hva må hun jobbe med, hva bør hun be om hjelp til, og hva må hun lære seg å leve med?
Hva er det viktigste rådet du vil gi Johanna?
Er klassen enige om hvilke tanker som skal i hvilke bokser?
D. Tus preocupaciones y pensamientos
Hva bekymrer deg? Hva tenker du mye på? Skriv på norsk eller spansk, og sorter tankene dine i de samme kategoriene.
Esto lo puedo solucionar aquí y ahora.
Tengo que trabajar más con esto.
Necesito ayuda con esto.
Tengo que conformarme con esto.
Du trenger ikke dele tankene dine med andre. Formålet med øvelsen er at du skal prøve ut metoden selv. Etter at du har skrevet ned tankene dine, sier du hva du synes om metoden. Bruk snakkehjelpen i boksen!
E. Vocabulario relacionado con el tema
Øv på noen ord og uttrykk det kan være kjekt å huske når du skal snakke om stress.
Podkastserien Ser joven hoy en día (Å være ung i dag) skal spille inn en ny episode. Dagens tema: "El estrés en el día a día". Programlederen, som er psykolog, har invitert to–tre elever. Jobb i grupper på tre eller fire, og lag en episode som varer i omtrent 5–6 minutter.
Slik går dere fram
Fordel rollene. De som er elever, velger seg en rollefigur fra bildepresentasjonen nedenfor, og leser teksten om sin person. Den som er programleder, skriver ned aktuelle spørsmål til gjestene.
Planlegg episoden sammen. Hva skal dere snakke om, og i hvilken rekkefølge? Hvor lang tid skal dere bruke på hvert punkt?
Jobb med rollene deres. Skriv ned replikker og uttrykk, og øv godt. Bruk snakkehjelpen i boksen nedenfor og gloser på denne sida.
Snakk gjennom episoden før dere spiller den inn. Er det noe som mangler, eller noe dere bør ta bort? Er dere usikre på uttale eller formuleringer? Hjelp hverandre med å rette opp feil, og spør læreren hvis dere står fast.
Ta opp episoden. Prøv å snakke sammenhengende uten å stoppe underveis. Husk at det er lov å gjøre feil!
Etterarbeid: Audacity er et gratis alternativ for lydredigering/klipping for både Windows og Apple. Trenger dere noen jingler eller andre lydeffekter? Det finnes gratis lydfiler med åpne lisenser for eksempel på Freesound (krever at du registrerer bruker), Freemusicarchive eller CCmixter.