Vurdering av skriftlig eksamen
Skriftlig eksamen i fremmedspråk består av to deler: lesing og skriving. Kandidaten får poeng for hver oppgavebesvarelse, og summen av poengene gir den endelige karakteren.
Lesing teller 35 prosent av den totale poengsummen, mens skriving teller 65 prosent. NB! Kandidaten må bestå begge delene, altså få minst karakteren 2 både i lesedelen og i skrivedelen, for å bestå hele eksamen.
Hvert år utarbeider Utdanningsdirektoratet eksamens- og sensorveiledninger. Vurderingskriteriene og poengskalaene kan variere fra år til år. Her tar vi utgangspunkt i "Eksamensveiledning for fremmedspråk nivå I og II, vår 2024" og "Veiledning for sensur for eksamen vår 2023". Begge veiledningene ligger på Utdanningsdirektoratets nettsider.
Leseforståelsesoppgavene på eksamen rettes og vurderes automatisk. I vårt eksamenssett får elevene oppgitt hvor mange poeng de oppnår på hver oppgave, men poengene blir ikke summert automatisk eller gjort om til en karakter. Derfor bør elevene skrive ned poengene de får når de svarer på oppgavene, og summere dem til slutt. Tabell A viser en poengskala for leseforståelsesdelen.
Antall poeng | Karakter |
---|---|
27–29 | 6 |
22–26 | 5 |
17–21 | 4 |
13–16 | 3 |
9–12 | 2 |
0–8 | 1 |
Besvarelsene i denne delen må vurderes av en sensor. Vurderingskriteriene har poeng i stedet for inndelinga høy, middels og lav måloppnåelse som ble brukt tidligere. Besvarelsene på skriveoppgavene blir vurdert både én og én og i sin helhet.
Det er lurt å trene elevene på å
ha med alle punkter som oppgaven spør om (det øker svarets relevans)
skrive det antall ord som oppgaven krever
forstå hva som menes med at teksten er tilpasset mottakeren eller situasjonen
kontrollere språket slik at kvaliteten av svaret øker
legge seg på et passende nivå når det gjelder setningsstruktur, det vil si å lage enklere setninger der de klarer å håndtere ordstilling, verbbøyning og så videre i stedet for å bygge avanserte setninger med flere ledd
Vurdering av hver enkel oppgave
Hver skriveoppgave blir vurdert individuelt. Fokus ligger på hvor relevant innholdet er, og hvor godt teksten kommuniserer. Bruk tabell B for å vurdere besvarelsene.
3 poeng | 2 poeng | 1 poeng | 0 poeng | |
---|---|---|---|---|
Relevant svar på oppgaven | Teksten er et relevant og utfyllende svar på oppgaven. | Teksten er et relevant svar på oppgaven. | Teksten er et delvis relevant svar på oppgaven. | Teksten svarer ikke på oppgavebestillinga, eller mangler. |
Kommunikasjon | Teksten er tilpasset mottakeren/situasjonen*. Teksten er lett å forstå og inneholder språklige strukturer som er korrekte**. Det er få feil som forstyrrer kommunikasjonen. | Teksten er delvis tilpasset mottakeren/situasjonen*. Teksten er lett å forstå og inneholder språklige strukturer som stort sett er korrekte**. Det kan forekomme feil som forstyrrer kommunikasjonen. | Teksten er i noen grad tilpasset mottakeren/situasjonen*. Teksten er delvis vanskelig å forstå og inneholder en del språklige strukturer som ikke er korrekte**. Det er feil som forstyrrer kommunikasjonen. | Besvarelsen kommuniserer ikke godt nok til å få uttelling. |
* ta med dersom det er relevant for oppgaven
** språklige strukturer = at språket i besvarelsen følger vanlige mønstre for språket
Helhetsvurdering
Her blir elevens skrivekompetanse vurdert i sin helhet. Det gis poeng for grammatikk, setningsstruktur, vokabular, rettskriving og språkhandlinger. Bruk tabell C for å vurdere alle skriveoppgavene samlet.
4 poeng | 3 poeng | 2 poeng | 1 poeng | 0 poeng | |
---|---|---|---|---|---|
Grammatikk* (maks 3 poeng) | --- | Grammatikken er stort sett korrekt. | Grammatikken er delvis korrekt. | Grammatikken er ofte ukorrekt. | Grammatikken i besvarelsen ligger under det nivået som kan forventes på nivå II. |
Setningsstruktur (maks 4 poeng) | Setningsstrukturen er korrekt. | Setningsstrukturen er stort sett korrekt. | Flere setninger har ukorrekt struktur. | Mange setninger har ukorrekt struktur. | Setningsstrukturen i besvarelsen ligger under det nivået som kan forventes på nivå II. |
Vokabular (maks 4 poeng) | Vokabularet er rikt** (fordi eleven viser god kunnskap i språket og/eller bruker hjelpemidler på en god måte). | Vokabularet er variert og passer godt inn i sammenhengen. | Vokabularet er mindre variert og passer ikke alltid godt inn i sammenhengen. | Vokabularet er upresist og passer ofte dårlig inn i sammenhengen. | Vokabularet i besvarelsen ligger under det nivået som kan forventes på nivå II. |
Rettskriving (maks 1 poeng) | --- | --- | --- | Rettskrivinga inneholder få feil. | Rettskrivinga i besvarelsen ligger under det som kan forventes på nivå II. |
Språkhandlinger (maks 4 poeng) | Informerer, forteller, beskriver og begrunner på en selvstendig måte. | Informerer, forteller, beskriver og begrunner på en god måte. | Informerer, forteller, beskriver og begrunner på en enkel måte. | Informerer, forteller, beskriver og begrunner på en svært enkel måte | Svaret gir ikke tilstrekkelig grunnlag for å vurdere språkhandlinger. |
*Med grammatikk menes her verbbøying, substantivbøying og andre former for ordbøying som er relevante for oppgavene og nivå.
**Hva et rikt vokabular er, vil variere fra språk til språk. Dette kan for eksempel være at svaret har bredde og variasjon i ordvalg.
Her kommer et eksempel på hvordan man vurderer eksamensoppgavene og regner ut sluttkarakteren.
Del 1: Leseforståelse
En elev har oppnådd 18 av 27 poeng i del 1. Ifølge tabell A får eleven altså karakteren 4 på lesedelen.
Del 2: Skrivedel
Vurdering av hver enkel oppgave
Først vurderer man hver av de tre skriveoppgave individuelt ved hjelp av tabell B.
Eleven vår har fått 1 poeng på skriveoppgave 1. Svaret er delvis relevant, men kommuniserer dårlig.
I skriveoppgave 2 har eleven svart relevant på deler av oppgaven, og språket kommuniserer selv om feil forstyrrer kommunikasjonen. Man forstår imidlertid innholdet i svaret, og eleven får da 2 poeng på denne oppgaven.
I skriveoppgave 3 er svaret relevant (eleven svarer på alle deler av oppgaven) og språket kommuniserer nokså godt og er stort sett korrekt. Eleven får 4 poeng.
Totalt får eleven altså 7 av 18 mulige poeng.
Helhetsvurdering
Så bruker man tabell C for å vurdere elevens skrivekompetanse i sin helhet. Eleven i vårt eksempel får 2 poeng for grammatikk, 3 poeng for setningsstruktur, 2 poeng for vokabular, 1 poeng for rettskriving og 2 poeng for språkhandlinger.
Totalt får eleven altså 10 av 16 mulige poeng.
Karakter på del 2
Etter at alle oppgavene er vurdert, både individuelt og i sin helhet, blir poengene for skrivedelen summert og karakteren på denne delen satt ut fra en poengskala (se tabell D nedenfor). Eleven i vårt eksempel har fått 17 av 34 mulige poeng og får dermed karakteren 3 på del 2.
Sum av poeng for skriving | Karakter |
---|---|
33–34 | 6 |
28–32 | 5 |
22–27 | 4 |
16–21 | 3 |
11–15 | 2 |
0–10 | 1 |
Samlet vurdering
For å regne ut samlet karakter gjelder følgende regnestykke: karakter på del 1 + karakter på del 2 + karakter på del 2. Så bruker man tabellen nedenfor for å bestemme samlet karakter.
Husk at begge delene må være bestått for å bestå hele eksamen. Om en elev for eksempel har fått karakteren 6 på del 1 og karakteren 1 på del 2, vurderes hele eksamen som ikke bestått.
Eleven i eksempelet vårt har fått karakter 4 på del 1 og karakter 3 på del 2. Da blir regnestykket slikt: 4+3+3 = 10. I tabell E ser vi at summen 10 tilsvarer karakter 3. Eleven får altså 3 som samlet karakter på hele eksamen.
Sum | Karakter |
---|---|
17–18 | 6 |
14–16 | 5 |
11–13 | 4 |
8–10 | 3 |
6–7 | 2 |
0–5 | 1 |