Hopp til innhold
Øvelse

Ejercicios: ¡Bienvenidos a mi casa!

Trabaja con ejercicios después de haber visto la casa de María Ángeles.

1. Comprensión

Hva forteller María Ángeles i videoen? Kryss av for riktig svar.

2. Habitaciones y mobiliario

Nå skal du jobbe med ordforrådet rundt rom og innredning.

3. Traducción

Jobb sammen to og to med setninger fra videoen. Gjør oppgaven to ganger – den første gangen med tips, den andre gangen uten.

  1. Elev A leser den norske setningen høyt, elev B oversetter til spansk.

  2. Elev B snur kortet og leser den spanske setningen høyt.

  3. Gå videre til neste kort, og bytt roller.

4. ¿Dónde está...?

Stedsuttrykk er viktig å kunne når du skal beskrive hjemmet ditt. Kan du finne riktig norsk oversettelse for disse spanske orda og uttrykka?

5. Ser, estar y hay

Husker du forskjellen mellom ser og estar? Når bruker vi hay? Repeter reglene, og jobb deretter med øvelsene.

Å bøye og bruke ser, estar og hay

Gjør alle fire øvelsene.

6. ¡Dibuja mi habitación!

Til denne øvelsen trenger du et blankt ark og en penn eller blyant.

Individuelt arbeid

  1. Tegn rommet ditt. Skriv navn på møblene og andre gjenstander.

  2. Velg en til to ting og skriv tre setninger til hver – en med ser, en med estar og en med hay. Bruk malen under.

Jobb i par

Beskriv nå rommet ditt til en medelev. I tillegg til å lytte skal medeleven tegne det du sier.

  1. Elev A: Beskriv rommet ditt så nøyaktig som mulig. Bruk malen for å formulere setningene.

  2. Elev B: Tegn rommet etter beskrivelsen fra elev A. Det holder med en enkel plantegning som viser hva som er hvor, men du kan også gjerne lage en mer avansert tegning. Når du er ferdig, leverer du arket til elev A til godkjenning.

  3. Bytt roller.

Mal for setningene

For hver gjenstand eller hvert møbel skal du formulere tre setninger:

  • Bruk hay for å fortelle hva som er/finnes på rommet ditt, for eksempel:
    En mi habitación hay una cama. På rommet mitt er/finnes det ei seng.

  • Bruk ser for å fortelle hvordan gjenstanden er / ser ut, for eksempel:
    La cama es grande/blanca/cómoda. Senga er stor/hvit/komfortabel.

  • Bruk estar for å fortelle hvor gjenstanden er / befinner seg, for eksempel:
    La cama está cerca de la ventana. Senga er/står i nærheten av vinduet.

7. Así es mi casa

Jobb i par.

La casa de María Ángeles

Gjenfortell alt dere husker om huset til María Ángeles. Bruk spørsmåla under som utgangspunkt, og snakk sammen på spansk. Se gjerne videoen en gang til før dere starter.

  • ¿Cuántas plantas tiene la casa?

  • ¿Con quién vive María Ángeles?

  • ¿Dónde están las distintas habitaciones de la casa?

  • ¿Qué hay en la habitación de su hija?

  • ¿Qué hay en la buhardilla?

  • ¿Qué hacen los miembros de la familia en la buhardilla?

Tu casa

Fortell hverandre på spansk hvordan det ser ut der dere bor. Bruk det María Ángeles forteller, som mal.

8. La habitación de Inés

Inés, dattera til María Ángeles, viser fram rommet sitt. Se på videoen to ganger før du jobber med oppgavene. Ta notater mens du lytter til det Inés forteller.

Video: Jarle Sten Olsen, Tom Knudsen / CC BY-ND 4.0

Fullfør teksten

Hva forteller Inés? Fullfør teksten ved å skrive orda som mangler. Du kan gjerne spille av videoen på nytt og lytte mens du fyller inn orda.

Oversett

Oversett det Inés forteller, uten å bruke hjelpemidler. Når du er ferdig, sammenligner du oversettelsen din med oversettelsen til en medelev.

Til slutt kan dere se på løsningsforslaget.

Løsningsforslag

Forslag til oversettelse

Hei! Jeg er Inés, (jeg) er tolv år gammel, og dette er rommet mitt.

Dette er senga mi, og dette er skapene mine med noen hyller hvor jeg har bøkene mine.

Her har jeg et lite skrivebord der jeg gjør leksene mine. Og noen hyller der jeg har bildene mine og padel-troféet mitt. Så har jeg her et annet lite bord der jeg også har/oppbevarer andre/flere padel-troféer og bilder av familien min.

Jeg håper dere likte det. (Ordet "det" refererer til rommet.)

Ha det!

CC BY-SA 4.0Skrevet av Rebecca Elisabeth Mohr Tovslid.
Sist faglig oppdatert 25.04.2023