Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Tareas: Mejorando el mundo

Aquí puedes elegir trabajar con una de estas dos tareas relacionadas con el tema Mejorando el mundo.

1. Optar a un puesto de trabajo

A. Buscar trabajo

I likhet med Jean og Inés bekymrer du deg for hundene og kattene som lever på gata i Peru. Du ønsker å hjelpe og søker derfor jobb hos dyrebeskyttelsen i Lima. Les annonsen nedenfor, og skriv en søknad på 80–100 ord.

Cuidador de animales, centro de acogida de Lima

Lugar: Lima (Perú)

Salario: 2.000,- soles bruto/mes

Experiencia: No es necesaria experiencia en centros de acogida.

Tipo de contrato: indefinido, jornada completa, tres días a la semana

Requisitos

  • haber terminado el Bachillerato

  • vivir en Lima

  • tener experiencia mínima en el cuidado de perros y gatos

  • ser trabajador, organizado y poder trabajar bajo presión

  • hablar bien el español (nivel A2)

  • tener el carnet de conducir

Descripción del puesto

  • limpiar y desinfectar las instalaciones

  • recoger animales de las calles

  • ayudar a los veterinarios

  • cuidar a los animales

  • atender al público que desee adoptar algún animal

B. La entrevista

Du blir innkalt til intervju. Hvis du gjør det bra på intervjuet, kan jobben bli din. Med andre ord: Forbered deg godt!

  1. Gjennomfør intervjuene i par. En er intervjueren, den andre er jobbsøkeren. Bytt så roller. Øv gjerne to ganger.

  2. Gratulerer! Alle er med videre til andregangsintervju der også daglig leder og tillitsvalgt deltar. Framfør de to intervjuene dere har øvd på, for et annet elevpar. Elevparet, som spiller rollen som daglig leder og tillitsvalgt, lytter aktivt til samtalen deres og noterer underveis. Daglig leder kan gjerne stille et siste spørsmål som jobbsøkeren må svare spontant på.

  3. Når dere er ferdige, diskuterer daglig leder og tillitsvalgt seg imellom og blir enige om hvem av de to kandidatene som får jobben. Vinnerkandidaten får tilbud om jobb og kan slippe jubelen løs! Bytt roller.

2. Un proyecto: El nuevo planeta

Tegning av en jordklode med sjø, skog og høye bygninger.  Ved siden av er det et gult romskip. Illustrasjon.

A. La Declaración Universal de los Derechos Humanos

Hender i ulike hudfarger strekker seg mot hverandre. Hendene er omkranset av to blå olivengreiner, som  ligner på de vi finner i FNs flagg. Illustrasjon.

Menneskerettighetene representerer verdier som er felles for samfunn over hele jorda. Da Verdenserklæringen om menneskerettigheter ble vedtatt i 1948, ble menneskerettighetene for første gang en universell forpliktelse. Da erklærte FNs medlemsstater at de skal arbeide for å beskytte og fremme menneskerettighetene for alle.

Una pequeña prueba

Hva vet du om FN og Verdenserklæringen om menneskerettigheter? Test deg selv!

B. Trabajo en grupos: Diez reglas

Det har skjedd en katastrofe på jorda, og alt liv er utslettet. Dere er de eneste overlevende siden dere var så heldige å få plass i en rakett. Nå er dere på vei til en annen planet. Planeten dere lander på, likner ganske mye på jorda, med natur, hav og en atmosfære man kan puste i. Her er det fjell, skog, gress, frukt, grønnsaker og dyr. Det eneste som ikke finnes her fra før, er mennesker.

Etter hvert vil det bli flere og flere mennesker på planeten. Som de aller første har dere ett privilegium: å bestemme hvilke regler som skal gjelde for samfunnet på planeten.

Flere personer rundt et stort ark med tankekart med punkter som demokrati, militære, respekt. Foto.
  1. Tenk over: Hva er et godt samfunn? Hvilke regler skaper gode samfunn? Diskuter og bli enige om ti regler som skal gjelde for alle menneskene på planeten slik at de kan leve gode liv.

  2. Oversett reglene til spansk, og skriv dem på et stort ark.

  3. Finn et passende navn til den nye planeten.

  4. Sammenlikn reglene dere har laget, med artiklene i Verdenserklæringen om menneskerettigheter. Lærer skriver ut en kopi av PDF-filen nedenfor til alle. Skriv artiklenes nummer ved siden av reglene de samsvarer med. Bruk gjerne en tusj i en annen farge.

Filer

C. La presentación

Presenter planet-reglene deres for ei annen gruppe og/eller for læreren. Eventuelt kan dere lage en kort film der dere presenterer reglene.

La preparación

Lytt til og les artiklene dere har notert nummeret på, i den spanske verdenserklæringen Declaración Universal de los Derechos Humanos. Dere kan gå fra artikkel til artikkel nederst på sida. Merk dere uttalen, og ta notater.

Las preguntas

Svar på følgende spørsmål:

  • ¿Cómo se llama vuestro planeta? ¿Por qué habéis elegido este nombre? Hva heter planeten deres? Hvorfor har dere valgt dette navnet?

  • ¿Qúe diez reglas hay en vuestro planeta? Hvilke ti regler er det på planeten deres?

  • ¿Cuáles de los artículos de la Declaración Universal de los Derechos Humanos se parecen a las reglas que habéis hecho? Explica brevemente de qué tratan los artículos. Hvilke artikler i Verdenserklæringen om menneskerettigheter likner på reglene dere har laget? Si kort hva artiklene går ut på.

  • ¿Por qué creéis que hay semejanzas entre las reglas de vuestro planeta y estos artículos? Hvorfor tror dere det er likheter mellom deres "planet-regler" og disse artiklene?

  • Se dice que los derechos humanos son universales. ¿Qué significa eso? Vi sier at menneskerettighetene er universelle. Hva betyr det?

  • ¿Por qué necesitamos reglas en la sociedad? Hvorfor trenger vi regler i et samfunn?

Fuentes

Menneskerettighetsakademiet. (s.f.). Aktivitet: Den nye planeten. TOOLKIT for demokrati og menneskerettigheter. https://toolkit.mr-akademiet.no/aktiviteter/den-nye-planeten.

Menneskerettighetsakademiet. (s.f.). Aktivitet: Hvilke regler skaper en god samfunn? TOOLKIT for demokrati og menneskerettigheter. https://toolkit.mr-akademiet.no/aktiviteter/hvilke-regler-skaper-gode-samfunn.

CC BY-SASkrevet av Kathleen Geraldine Tom Kraudy. Rettighetshaver: Menneskerettighetsakademiet
Sist faglig oppdatert 22.08.2024

Læringsressurser

Mejorando el mundo