Mitt kulturmøte med Norge
Miniserien Høre hjemme handler om unge mennesker som har flyttet til Norge. Over finner du den første episoden i serien.
Se episoden og gjennomfør en klassesamtale om temaet, slik ungdommene i episoden gjør.
Dette er spørsmål dere kan diskutere:
Kan dere kjenne dere igjen i noen av opplevelsene og følelsene det blir fortalt om i filmen?
Hva var nytt for dere da dere kom til Norge? Det kan være både måter å oppføre seg på, normer, vær, klær og så videre.
Har dere møtt fordommer på grunn av navnet, utseendet eller religionen deres i Norge?
Har dere også møtt mennesker som har tatt dere godt imot? Hvordan har de i så fall oppført seg, siden dere følte dere tatt godt imot?
Hvor viktig er det, eller har det vært, å lære norsk for å forstå og passe inn i det norske samfunnet?
Les fagartikkelen "Kulturmøter og identitet".
Gå sammen i grupper. Diskuter om dere kan kjenne dere igjen i deler av artikkelen. Prøv å bruke disse fagbegrepene når dere diskuterer:
kulturmøter
kultursjokk
integrasjonsprofil
etnisk profil
nasjonal profil
Skriv en tekst (100–400 ord) på to avsnitt der du har med både teori og egne opplevelser med kulturmøter. Det første avsnittet skal være en kort gjenfortelling av fagartikkelen du har lest. Det andre avsnittet skal fortelle om egne erfaringer. Bruk fagbegrepene fra del 3 i begge avsnittene.
Setningsstartere
Bruk gjerne disse setningsstarterne som skrivehjelp:
Avsnitt 1: Sammendrag av artikkelen
Fagartikkelen "Kulturmøter og identitet" handler om ...
Ordet kultur betyr ...
Derfor betyr ordet kulturmøter at ...
Artikkelen refererer til Lill Salole som har skrevet om ... (fortell om kultursjokk)
Salole forteller om tre ulike ...
Den første er ...
Den andre er ...
Den siste er ...
Avsnitt 2: Egne erfaringer i kulturmøtet med Norge
Da jeg flyttet til Norge, ...
Jeg opplevde at ...
Mitt kultursjokk ...
Jeg kjenner meg igjen i ...
Når det gjelder min egen strategi, kjenner jeg meg mest igjen i ... (vis til én av de tre måtene Salole klassifiserer kultursjokk på).
For eksempel ...