De retoriske stilidealene
Tenk over
Hva er viktigst i en skolepresentasjon? Formen eller innholdet?
Hvordan kan språket hjelpe deg eller hindre deg i å nå fram til publikummet ditt?
Hvis presentasjonen eller talen din skal nå fram til publikum, er det mye som skal klaffe på en gang. Du skal ikke bare ha et godt, relevant innhold med gode argumenter, du må også ha en form som passer både innhold og situasjon. En viktig del av formen er språket. Hvis du behersker språket, viser du også at du har innsikt i det du snakker om.
Den tradisjonelle retorikkens fem stilidealer beskriver hva en god retoriker alltid bør prøve å oppnå:
1: Korrekthet – å bruke et korrekt språk
Både i muntlige og skriftlige tekster betyr det å bøye orda riktig, ha korrekt setningsoppbygging og ha et stort og presist ordforråd, slik at du bruker de rette orda. I en muntlig tekst gjelder også korrekt uttale, mens i skriftlige tekster gjelder det å stave orda riktig og ha korrekt tegnsetting.
2: Klarhet – å bruke et klart språk
Det gjelder å bruke ord som betyr det du faktisk ønsker å kommunisere. Setningene bør også være enkle å forstå. Hvis publikum må lese noe flere ganger, tenke mye og kanskje spørre for å forstå, vil de falle av lasset ganske raskt.
Unngå lange og komplekse setninger, innskutte setninger, ironi og vagt og tvetydig språk. Samtidig må du passe på å skildre og forklare nok til at publikum kan føle, forstå og forestille seg. Det er viktig at det ikke blir så mye at innhold eller argumentasjon "drukner".
3: Hensiktsmessighet – å tilpasse språket til publikum og situasjon
Hvilke ord bør du velge? Hvilke uttrykk egner seg? Hvor formelt eller uformelt bør språket være? Hvor komplekse eller enkle bør setningene være? Kanskje bør du unngå banneord, fremmedord, sjargong eller slang? Dette er ofte avhengig av hvilket publikum du har og selve situasjonen du skal ytre deg i. Dette punktet er knytta til det retoriske begrepet aptum.
4: Språklig utsmykning – å "pynte" på språket
Hvordan språket ser ut eller høres ut, appellerer til sansene våre. Derfor "pynter" vi språket.
Det kan vi blant annet gjøre ved hjelp av språklige bilder som metaforer, besjelinger og sammenlikninger. Vi kan også bruke andre språklige virkemidler som rim, assonans, gjentakelser og rytme.
Det gjelder å velge språklig "pynt" som passer til situasjonen. Noen situasjoner krever mer språklig utsmykning enn andre. Samtidig kan mye "pynt" bli veldig formelt, overdrevent kreativt, høytidelig eller pompøst. Lite "pynt" kan på sin side bli tørt, upersonlig og uengasjerende.
5: Korthet – å fatte seg i korthet
Si ikke mer enn du må. "Det enkle er ofte det beste."
Relatert innhold
Forbedre din muntlige kompetanse ved hjelp av de retoriske stilidealene.