Innføring i Peer Gynt
CC BY-SA 4.0
Du er nå inne i en læringssti:
Gå i dybden på Peer Gynt
Nå skal dere få et lite drypp fra Henrik Ibsens kjente stykke ved å høre noen utvalgte sitater av, og om, ham. Dette foregår slik:
Under ser dere 15 sitater fra stykket.
Fordel sitatene mellom dere i klassen. Noen sitater må tas to ganger. Det gjør ikke noe.
Lær deg sitatet ditt utenat.
Alle går rundt i klasserommet og deklamerer sitatene for hverandre. Du skal snakke med alle i klassen.
Etter sitatvandringa er ferdig, skal du sette deg ned og skrive ned
hvilket førsteinntrykk du fikk av Peer
hva du tror skuespillet kommer til å handle om
Alle i klassen leser opp hva de har skrevet. Læreren skriver stikkord på tavla underveis.
Her kan dere finne sitatene på et Word-dokument hvis dere vil klippe dem opp og dele ut til alle i klassen:
Sitatene over viser at det "å være seg selv" går igjen i dramaet Peer Gynt. Men hva betyr egentlig dette?
Skriv aleine: Hva betyr det å være seg selv?
Diskuter i grupper: Hva har dere svart?
Diskuter i klassen: Hva betyr det "å være seg selv"?
Se programmet Hemmeligheten bak Peer Gynt fram til 20:05. Skriv ned svar på disse spørsmålene underveis:
Hvilke ulike måter har dramaet Peer Gynt blitt tolka på?
Hvordan karakteriserer menneskene som blir intervjua karakteren Peer Gynt? Skriv stikkord.
Hvilke negative sider så Henrik Ibsen ved nasjonalromantikken i Norge midt på 1850-tallet?
Ivo de Figueiredo mener en krig i 1864 er viktig for å forstå bakgrunnen for at Henrik Ibsen skreiv Peer Gynt. Hvorfor?
Hvorfor mener de Figueiredo at Peer Gynt er en satire og ikke et nasjonalromantisk drama?
Skriv en tekst på ca. 200–400 ord om
hva som var bakgrunnen for at Henrik Ibsens skrev Peer Gynt
hva du mener dramaet kommer til å handle om
Bli kjent med første handling i Peer Gynt gjennom en animasjon og ved å framføre sentrale scener fra stykket.