Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Skriving i idéutviklingsfasen

Skriveleker kan slippe fantasien løs og gi dere flere ideer når dere utvikler en historie. Her er to samarbeidsøvelser som dere kan bruke i idéfasen av et medieprosjekt.
En ung kvinne med langt rett hår og briller sitter ved et bord og snur seg og ser mot oss. Rundt bordet sitter tre andre og diskuterer, den ene ser på et nettbrett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Musetrappa

I denne øvelsen er målet å lage en historie sammen. Dere skal bytte på å skrive setninger, uten at dere vet hva de andre har skrevet fra før.

Slik gjør dere:

  • Dann grupper på tre personer. Brett et A4-ark som en musetrapp med ca. 10 trinn.
  • På det første trinnet skriver en av dere en igangsettende setning. For eksempel: «Hun våknet neste morgen på et ukjent sted.»
  • Samme person bretter trinnet slik at de andre ikke kan se hva som er blitt skrevet, og gir pennen til neste person.
  • Neste person fortsetter på historien ved å legge til en ny setning. Husk å brette inn arket etterpå, slik at de andre ikke kan lese hva som er blitt skrevet. Send arket videre, og bytt på å skrive til alle trinnene er ferdig utfylt.
  • Les til slutt historien høyt for hverandre, og reflekter sammen. Gir historien mening? Hvorfor, hvorfor ikke? Er det noe som kan endres slik at historien henger bedre sammen? Hva fikk dere ut av øvelsen? Ble dere mer kreative?

«Så skjer det noe»-leken

I denne skriveleken øver dere på å skape brudd og spenning i en historie. Det skal dere gjøre ved å skrive «så skjer det noe»-lapper. Lag din egen igangsettende setning, eller velg ett av disse scenarioene for å starte historien:

  • Jeg gjør meg klar til skolen.
  • Jeg drar innom butikken.
  • Jeg går og legger meg.
  • Jeg banker på døra.


Alle skriver forslag til hva som kan hende videre, på ulike lapper. Skriv: «Så skjer det noe …» på en lapp, og beskriv hva som foregår.

For eksempel: «Så skjer det noe. Et høyt skrik forstyrrer meg.»

Slipp fantasien løs! Lag mange lapper, legg dem i en bunke, og les til slutt lappene i tilfeldig rekkefølge. Hvordan utvikler historien seg? Gir den noen mening? Fikk dere noen innspill som dere kan ta med dere videre?

CC BY-SASkrevet av Maren Aftret-Sandal.
Sist faglig oppdatert 04.03.2021

Læringsressurser

Samarbeid i kreative prosesser