Hopp til innhold

Fagartikkel

Patos i medieuttrykk

I retorikk handler patos om å vekke følelser, og denne appellformen blir mye brukt i medieuttrykk .

LK20

Når dommerne i TV2-programmet Norske Talenter jubler, ler eller blir rørt av en opptreden, kan vi lettere bli beveget av det som foregår på skjermen. Å berøre publikum sine følelser er et effektivt grep både fortelleteknisk og retorisk. Når vi som publikum blir følelsesmessig engasjert, vil vi fortsette å se på programmet. I retorikken kaller vi det å appellere til følelser for patos.

Dommerne i Norske Talenter 2019. Foto

Følelser smitter. Når dommerne i Norske Talenter uttrykker glede, kan det smitte over på publikum.

Hvorfor bruke patos?

I medieuttrykk er patos mye brukt for å fange vår oppmerksomhet eller overbevise oss om noe. Dette er fordi vi påvirkes lettere hvis vi blir følelsesmessig engasjert. Hvis du vil påvirke noen til handling, må du vekke folks følelser. Det hjelper ikke å bare virke troverdig og spille på saklige argumenter. Fornuft og følelser henger sammen. Hensikten med å appellere til patos i et medieuttrykk kan være

  • å skape interesse
  • bli enige om noe
  • få folk til å handle (gi penger eller kjøpe noe)

Bruk av patos i reklame og kampanjer

Reklameplakat fra L'Oreal på en husvegg. Foto.

"Fordi jeg fortjener det". L'Oreal synes du bør unne deg litt luksus.

I reklame eller holdningskampanjer er det å vekke følelser hos mottakerne helt sentralt.

Du kjenner kanskje til reklameuttrykket «fordi jeg fortjener det». Med en slik formulering ville L'Oreal at kundene skulle slutte å få dårlig samvittighet når de kjøpte skjønnhetsprodukter.

L'Oreal ville skape en følelse av at vi må kunne unne oss litt luksus i hverdagen. De ville samtidig fortelle kundene sine at «du er spesiell».

Klarer du å vekke bestemte følelser hos publikum, kan det nemlig være med på å endre kjøpemønster eller holdninger.

Lydeffekter og musikk kan være sterke virkemidler for å styrke patos i et medieuttrykk. I en holdningskampanje for å få flere ungdommer til å pante flasker, kan du se hvordan avsenderen forsøker å spille på humor for å påvirke de unges adferd.

Se reklamefilmen fra Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD).

Patos i journalistikken

I journalistikken kan patos forsterkes ved å ty til oppsiktsvekkende overskrifter og sterke bilder. I 2018 publiserte eksempelvis flere europeiske aviser bildet av tre år gamle Aylan som var skylt i land etter en mislykket flukt fra Syria. Bildet vakte oppsikt og diskusjoner. Tilhengerne av å publisere bildet forsvarte handlingen med at det kunne skape en ny politisk retning og redde andre flyktninger.

Tenk over

Var det uverdig å bruke barnelik for å illustrere masseflukten fra Syria?

En druknet treåring er skylt på land på en sandstrand. Foto.

Noen ganger kan et pressebilde vekke sterke følelser, som dette bildet av tre år gamle Aylan som druknet på flukt fra Syria i 2018.

Hvordan vekke følelser?

Når du produserer medieutttrykk, bør du alltid tenke gjennom hvordan du best kan appellere til mottakernes følelser. Du kan blant annet skape rette følelser ved å bruke visse lydeffekter, en type musikk, ulike bilder, kjapp klipperytme, dyster lyssetting, lyse farger, ulike fonter og gjennom ulike ordvalg. Mulighetene er mange! Det viktigste er at du er bevisst hvordan du bruker virkemidlene for å styrke patos og det du vil overbevise om.

Du har nå sett eksempler på hvordan et TV-program, en reklametekst, en holdningskampanje og et nyhetsbilde appellerer til patos for å oppnå engasjement hos mottakerne. Nyhetsbildet og TV-programmet vil skape interesse, reklamen vil få oss til å kjøpe, og holdningskampanjen vil få oss til å handle.

Sist oppdatert 27.02.2020
Skrevet av Maren Aftret-Sandal

Læringsressurser

Innføring i retorikk og argumentasjon