Bli en målrettet navigatør
Selv om navigasjon er tett knyttet opp mot lesekompetanse, er det likevel en egen kompetanse det går an å øve og bli god på. Du kan altså øve deg på å bli en god navigatør på nett, slik du kan øve deg på å bli en god leser.
Du kan tilegne deg gode vaner og ulike teknikker når du skal navigere på nett. Det gjør det lettere for deg, spesielt å løse vanskelige navigasjonsoppgaver.
Det er tre ting det er viktig å ha strategier for.
Finne frem
Det er viktig å kunne finne frem til de sidene der du finner informasjonen du trenger. Løsningen er å bruke gode søkeord, et nyansert språk, altså synonymer og varianter av ord som har å gjøre med det du er ute etter.
Kontrollere lesingen
Det andre det er viktig å ha strategier på, er å kontrollere lesingen. Det er en ekstra stor påkjenning for arbeidsminnet å lese på nett. Hjernen jobber på høygir, det er lett å gå seg vill og ikke alltid så lett å få med seg det som skjer når du navigerer fra sted til sted. Da er det bra å ha strategier som hjelper deg med å kontrollere fremdriften i navigasjonen.
Reparasjon
Når du gått deg vill, for det gjør vi alle sammen, trenger du ha strategier som tar deg "hjem" igjen.
- Hvor startet jeg?
- Hvilket søkeord var det som fungerte?
- Hvordan kommer jeg meg tilbake?
Målrettede, ivrige og passive navigatører
666 elever fikk i oppgave å navigere og lese på nett. De jobbet med oppgaver i 40 minutter, og forsker Tove S. Frønes undersøkte hvordan elevene klikket for å løse oppgavene.
Hun fant ut at elevene kunne deles inn i målrettede navigatører, ivrige navigatører og passive navigatører. De målrettede navigatørene var best til å løse oppgaver.
Hun fant også ut at navigasjonskompetanse ikke er det samme som lesekompetanse. Det er bra, for det betyr at det går an å øve seg og bli god spesielt på navigasjon.
Les mer om undersøkelsen her: UiO: – Vi skylder elevene å lære dem å lese på nettet