Hopp til innhold
Fagartikkel

Bredde og panorering

Ved å utnytte breddeaksen i lydbildet vil du vanligvis kunne gi rom for flere ulike lyder. Bevegelse skapes gjennom panorering. For å få til en velfungerende bredde i lydbildet er det viktig å ta hensyn til ulike mulige lyttesituasjoner.
Video: Knut Halmrast / CC BY-SA 4.0

Atmosfærer og lange lyder ligger ofte i stereo, panorert ut i bredden, så langt det er behov. Tale legges nesten alltid i midten, uansett hvor personer faktisk befinner seg på bildesiden. Det er viktig at det som sies, kan høres av alle, uansett hvilke høytalere tilhøreren lytter til.

Panorering: Bevegelse i lydbildet

La oss ta en forbikjørende bil som eksempel: Vi hører altså at bilen passerer fra den ene siden til den andre, og vi vet derfor i hvilken retning bilen kjører, uten å se det.

I praksis

Har du et lydopptak i stereo, vil du se at signalene for høyre og venstre kanal vil være ulike. Om du derimot har et monoopptak, vil det ikke være mulig å høre hvor bilen kommer fra, og hvor den kjører hen. I de fleste redigeringsprogrammer kan du fikse dette gjennom å bruke automatisk panorering.

Hodetelefoner og høytalere

Det er noen ting du bør være oppmerksom på når du jobber med bredden i lyd:

  • Bredden i hodetelefoner er større enn i høytalere.
    Når man hører i hodetelefoner eller ørepropper, vil stereobredden vanligvis høres bredere ut enn om man hører i høytalere. Det er fordi at med hodetelefoner separerer man lydkildene i større grad. Det er noe man skal ta høyde for når man mikser lyd.
  • Du bør sitte midt mellom høytalerne når du jobber med et lydbilde.
    Om du lytter på høytalere når du jobber, og ikke med hodetelefoner, er det viktig at du har samme avstand til begge høytalerne der du sitter. Om du ikke har det, kan du risikere å konstruere et lydbilde som låter nokså merkelig.
  • Det er viktig at et lydbilde fungerer i mono.
    Det er ikke alle lyttesituasjoner som tilbyr en optimal stereolytting. De som ikke befinner seg akkurat midt mellom de to høytalerne, slik at de oppnår maks stereovirkning, de må også kunne få med seg hva som skjer. Sjekk derfor alltid en miks i monolytting før du leverer et lydarbeid fra deg.