Hopp til innhold

Fagstoff

Om faget – for læreren

Faget materialer og teknikker er utvikla i tråd med Kunnskapsløftet 2020. Vi har tatt utgangspunkt i både overordna og fagspesifikk del av læreplanen: kompetansemål, beskrivelse av fagrelevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige temaer og grunnleggende ferdigheter.

Hvordan finne fram i faget?

Når du går inn på håndverk, design og produktutvikling vg1 på NDLAs hovedside, vil du få opp en inngang for hvert enkelt programfag. Klikker du deg inn på et programfag, får du opp en oversikt over emnene i det aktuelle faget.

Emner med tilhørende artikler og oppgaver

Går du inn i et emne, finner du ei opplisting av fagartikler og oppgaver som hører til emnet. Noen av emnene er delt opp i underemner. Da vil du finne artikler og oppgaver når du klikker deg videre til de enkelte underemnene.

Menyvisning, språkvelger og fritekstsøk

Øverst på hver side finner du en knapp med knappeteksten Meny. Til høyre for menyknappen finner du språkvelgeren og søkefunksjonen. Klikker du på menyknappen, får du en oversikt over innholdet i faget. Språkvelgeren lar deg velge bokmåls- eller nynorskversjon av innholdet, og søkefunksjonen kan du bruke til søk i faget og på hele ndla.no.

Søk på innhold tilknytta samme kompetansemål

Det er også mulig å søke og sortere innhold etter kompetansemål. Det gjør du enklest ved å gå inn på fagforsida og klikke på det lille ikonet Vis kompetansemål, som er plassert rett under navnet på faget.

Innhold

På NDLA finner du både fagartikler, filmer, podkaster, et virtuelt bildegalleri og utforskende og yrkesretta oppgaver for utdanningsprogrammet håndverk, design og produktutvikling vg1. Her må du velge ut ressurser som passer til elevgruppa og til skolens årsplan.

Ressursene i faget materialer og teknikker dekker kompetansemåla og gir mulighet for yrkesfaglig fordypning. Ved å klikke på "Vis kompetansemål" vil du få opp hvordan hver enkelt ressurs er kobla til læreplanen.

Læringsressursene er forankra i verdigrunnlaget fra overordna del av læreplanen. Det betyr at du vil finne fagressurser som skal få elevene til å utforske, være kreative og skapende. Vi har vektlagt idéutvikling og designprosesser der elevene er aktive og jobber kreativt, både individuelt og sammen med andre. Elevene blir utfordra til å reflektere, se etter sammenhenger og vurdere egne arbeidsprosesser.

Kvinne sitter ved en arbeidsbenk og lodder en sølvgjenstand. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Egne emner for ulike materialområder

Elevene skal utforme produkter i harde, myke og plastiske materialer og fordype seg i selvvalgte interesseområder. Vi har oppretta emner for tekstilhåndverk, trearbeid, metallarbeid og keramikk. I hvert av disse emnene finner du delemner som tar for seg ulike teknikker innenfor materialtypen. Her har vi lagt vekt på bruk av instruksjonsfilmer.

Yrkesutdanningene

Elevene skal få innblikk i de ulike yrkesfaga. Yrkesportretter og beskrivelse av utdanningsløp er samla i emnet Yrker innen håndverk, design og produktutvikling.

Ung kvinnelig syer ferdigstiller en bunad plassert på ei byste. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Arbeidsliv

Temaet partene i arbeidslivet er i Kunnskapsløftet 2020 tatt inn i alle yrkesfag. Her har vi utarbeida felles ressurser og laga noen mer yrkesspesifikke oppgaver. Udir har knytta dette kompetansemålet til programfaget materialer og teknikker. Vi har derfor valgt å plassere emnet om arbeidsliv her.

Helse, miljø og sikkerhet (HMS) er en viktig del av arbeidet med materialer, teknikker og utstyr. Yrkesfagredaksjonene i NDLA har samarbeida om flere ressurser innenfor dette emnet. Vi har delt inn i HMS for eleven, HMS for arbeidstakeren og HMS for arbeidsgiveren. I tillegg har vi skilt ut sikkerhet og førstehjelp som egne delemner.

På tvers av fag

Programfaga i håndverk, design og produktutvikling vg1 er knytta tett sammen. Flere av ressursene vil være merka med kompetansemål på tvers av programfaga. Vi har valgt å legge hovedemnene Visualisering og Bærekraftig utvikling i begge programfaga siden de også er svært relevante når en jobber med produktutvikling og skapende prosesser.

Du kan også la elevene jobbe med problemstillinger de kan finne svar på ved å bruke ressurser fra flere fag. Vi har samla flere slike problemstillinger og caser i et eget fag: tverrfaglige temaer.

Støtte til læringsarbeid og planlegging

Metodene og tilnærmingene som er beskrevet i overordna del, gjelder alle fag, og det har vi i NDLA tatt på alvor. Vi har derfor laga et eget "fag" som vi kaller Verktøykassa. Der ligger det ressurser for elever som kan være nyttige i læringsarbeidet, og ressurser for lærere som kan komme godt med i planlegging av undervisning.

Innspill og dialog

Vi ønsker dialog med brukerne våre. Kom gjerne med innspill i Facebook-gruppa "Håndverk, design og produktutvikling fra NDLA.no"!

Nærbilde som viser hendene til en mann som høvler et trestykke. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 13.08.2023

Læringsressurser

Om faget – for læreren