Hopp til innhold

Fagstoff

Analysere resultatene av undersøkelsen

Når undersøkelsen er gjennomført, må resultatene analyseres.
Kvinne jobber med bærbar datamaskin og flere ark med grafiske framstillinger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Resultatene av en undersøkelse bør alltid måles mot noe. Hvis det er gjennomført tilsvarende undersøkelser tidligere, er det naturlig å sammenligne med resultatene fra disse for å se om det er en positiv eller negativ utvikling. En annen mulighet er å tallfeste mål før undersøkelsen gjennomføres, og sammenligne resultatene med måla.

De fleste tjenester for nettbaserte spørreskjema inneholder egne analysemoduler. Ellers er regneark som Excel godt egnet som verktøy for å behandle og analysere resultater av spørreundersøkelser. Blant annet kan resultatene visualiseres ved hjelp av diagram.

Å tolke resultatene fra en undersøkelse er ikke alltid så enkelt, og det er lett å fokusere ensidig på avvik og negative resultater, eller omvendt. Det er viktig å spørre seg selv om det kan være feil i undersøkelsen, eller faktorer som har påvirket svara, hvis vi får tall som avviker svært mye fra forventningene eller tilsvarende tidligere undersøkelser.

En hendelse like i forkant av en undersøkelse kan gi store utslag som ikke er representative for hva brukerne vanligvis mener. Hvis nettverket for eksempel har vært nede hele formiddagen den dagen du sender ut undersøkelsen, vil det antakelig påvirke resultatet i negativ retning selv om det kanskje er snakk om en engangshendelse. Svara blir påvirket av stemningen den dagen.

Krysstabeller

I de fleste tilfeller vil det være aktuelt å "koble" to eller flere spørsmål når vi skal analysere resultatene. Dette kalles å krysskoble eller krysstabulere. Excel har et eget verktøy for krysstabulering.

Krysstabulering gjør at vi kan oppdage "skjulte" resultater i en undersøkelse. Tenk deg at du har gjennomført en undersøkelse der du blant annet har fått svar på følgende to spørsmål:

  1. Hvordan vil du beskrive din egen kompetanse i bruk av IT-verktøy?
    1. Avansert
    2. Viderekommen
    3. Basisferdigheter
  2. På en skala fra 1 til 5, hvor fornøyd er du med servicenivået fra IT-brukerstøtte?

Svara på disse spørsmålene er selvsagt interessante hver for seg. Spørsmål 1 gir oss fordelingen av brukerkompetanse, noe som for eksempel kan være nyttig når vi skal planlegge opplæring.

Svarfordeling framstilt i et kakediagram. Overskriften er "Hvordan vil du beskrive din egen kompetanse i bruk av IT-verktøy?". Feltet basisferdigheter er 47 prosent av diagrammet, feltet avansert er 24 prosent, og feltet viderekommen er 29 prosent. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Svara på spørsmål 2 forteller oss hvor godt fornøyd brukerne er med servicenivået, noe vi naturlig nok også er interessert i å følge med på.

Søylediagram med overskriften "Hvor fornøyd er du med servicenivået fra IT-brukerstøtte?". Svara ligg på skalaen "svært dårlig" til "svært bra". Det er fem søyler. Søylen i midten er høyest. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Ved å koble de to spørsmålene sammen i en krysstabell kan vi i tillegg finne ut om det er forskjeller i hvordan brukere med ulik kompetanse oppfatter servicenivået.

RadetiketterGjennomsnitt av Hvor fornøyd er du med servicenivået fra IT-brukerstøtte?
Avansert4,50
Basisferdigheter2,38
Viderekommen3,20
Søylediagram med overskriften "Gjennomsnittet av hvor fornøyd brukeren er med servicenivået fra IT-brukerstøtte". Skalaen til venstre går fra 0 til 5. Det er tre søyler som fra venstre til høyre er merket "Avansert", "Basisferdighet" og "Viderekommen". Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Nå ser vi at brukerne med basisferdigheter er vesentlig mindre fornøyde enn de viderekomne og avanserte brukerne. Så må vi selvsagt finne ut hva som er årsaken, og hva som kan gjøres for å bedre resultatet, men hvis ikke vi hadde koblet sammen svara fra de to spørsmålene, ville vi ikke ha visst at dette var situasjonen.

Å se på svarfordeling og sette opp enkle krysstabeller kan gi nyttig og viktig informasjon, men du bør være forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner etter en enkel bearbeiding av spørreskjemadata.

Enkel bearbeiding av spørreskjemadata kan gi oss nyttig informasjon og gode pekepinner, men skal man forstå store data fullt ut, kreves det spesialkompetanse innen statistikk, matematikk og metode. Man må kunne beregne feilmargin, konfidensnivå, standardavvik og statistisk signifikans dersom man skal gjøre avanserte analyser og kunne si at funna har stor grad av sikkerhet. Dette er et eget fag på mastergradsnivå på universitet.

CC BY-SASkrevet av Arne Jansen og Tron Bårdgård. Rettighetshavere: NKI Forlaget og Amendor AS
Sist faglig oppdatert 19.05.2022

Læringsressurser

Kartlegge behov med spørreskjema