Hopp til innhold
Fagartikkel

Utforming

I denne artikkelen vil vi se nærmere på den fasen i produktutviklingen der vi utformer prototyper. Vi skal utvikle flere varianter av et tre-på-rad-spill. Kanskje du kan selge ditt eller klassens spill i en elevbedrift?
Lengde på videoen: ca. fire og et halvt minutt. Video: Torbjørn Nordvik Helgesen / CC BY-SA 4.0

Hvem er kunden?

Når du skal utforme et produkt, må du først tenke på hvem som skal kjøpe produktet. Folk i ulik alder, livssituasjon og bosituasjon kan ha ulik estetisk smak. Hvis du ikke vet hva slags smak kundegruppen din har, kan det hende du produserer varer du ikke får solgt.

Still deg selv spørsmålet: Ville du kjøpt det samme produktet som moren din? Eller vil en bilinteressert 50-åring kjøpe det samme produktet som en interiørdesigner på 25 år?

Tilpasning til markedssegmenter

For å få best mulig salg må du dele markedet, eller kundene du ønsker å nå, inn i segmenter og målgrupper, slik at du kan tilby de ulike segmentene produkter du tror de vil kjøpe.

Ett og samme produkt kan ofte utformes i flere varianter ment for ulike kundegrupper. I butikken kan du for eksempel finne tannbørster i ulike farger, utforminger og materialer.

Utforming av spillet

Når du skal utforme spillet og brikkene, er det nesten bare de tilgjengelige verktøyene på verkstedet som begrenser hvordan spillet ditt kan se ut. Mulige materialvalg kan blant annet være tre, stål, aluminium, akryl, kompositt, messing og stein, så her kan du bruke fantasien.

Ved hjelp av et -verktøy kan du raskt endre eller justere utformingen av et produkt for å tilpasse det til ulike folk. I bildekarusellen nedenfor har vi skissert noen eksempler ved bruk av 3D-verktøyet Fusion 360.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Torbjørn Nordvik Helgesen og Haldor Hove.
Sist faglig oppdatert 15.11.2023