Hopp til innhold
Fagartikkel

Programvare for Arduino

For å programmere en mikrokontroller trenger du ulike programmeringsverktøy. Her får du en kort oversikt.

Utviklermiljø

Programmeringsverktøyet som brukes til utvikling og programmering av mikrokontrollere, kaller vi på fagspråket for et utviklermiljø.

Utviklermiljøet består av en teksteditor for å skrive kode, et for meldinger og en konsoll (seriell monitor) til å lese verdier og variabler og ta imot input fra bruker. Utover dette kan et utviklermiljø være utstyrt med ulike tilleggsverktøy.

Noen vanlige utviklermiljøer er for eksempel

Valg av kort og kommunikasjonsport

For at det skal fungere å laste opp kode på kortet, må du velge riktig type kort. I tillegg må kommunikasjonsporten samstemme med inngangen på pc-en du har kopla USB-kabelen til.

Du velger kort ved å trykke "Tools" i toppmenyen. Da får du opp en nedtrekksmeny. Fra denne lista velger du menypunktet "Board: Arduino Uno". Dette er kortet vi bruker i prosjektene og oppgavene våre.

I nedtrekksmenyen for "Tools" ligger også menypunktet "Port". Her oppgir du hvilken kommunikasjonsport Arduinoen er kopla til. Denne informasjonen kommer vanligvis opp automatisk, men det kan også hende at du selv må oppgi kommunikasjonsport.

Seriell monitor

Seriell monitor viser dataene som blir sendt fra Arduinoen over USB-kabelen. I monitoren kan du også skrive data til Arduinoen.

For å oppgi hvor raskt kommunikasjonen med Arduinoen skjer, bruker vi måleenheten baud. 1 baud tilsvarer ett symbol (en bit) per sekund. Til vanlig bruker vi en overføringshastighet (en baudrate) på 9600 bps.

Biblioteker

Biblioteker er samlinger av ferdigskrevet kode som gir programmet ditt ekstra funksjonalitet. Her kan du for eksempel finne drivere for maskinvare, ulike displayer eller ulik funksjonalitet for å behandle data.

Arduino IDE har en funksjon som gjør det enkelt å søke opp biblioteker og legge dem til i eget program. Funksjonen finner du i nedtrekksmenyen for "Tools". Velg "Manage Libraries", så får du en oversikt over de bibliotekene som er tilgjengelige.

Når du har funnet riktig bibliotek, er det bare å installere det slik at det legger seg i programvaren. Det gjør du ved å skrive programlinja

  • #include <biblioteknavn>

Du kan inkludere flere ulike biblioteker i samme program, men du må inkludere dem etter hverandre, i separate trinn.