Hopp til innhold
Fagartikkel

Ytre og indre salgsmiljø

Butikken utformes med tanke på å øke salget og fortjenesten. Sammen med plassering og utvalg av varer påvirker miljøet hvordan kundene opplever butikken. Hvordan kan vi skape et ytre og indre salgsmiljø som treffer målgruppa?
Video: Hilde Gullhaug Hennes / CC BY-SA 4.0

Butikken

Butikken er en del av markedsføringen. Fasaden skal trekke kundene inn i butikken, mens interiøret skal få kundene som er i butikken, til å kjøpe mer. Det er viktig at butikkmiljøet passer til målgruppa. Vi deler inn i ytre og indre salgsmiljø. Dette påvirker hvordan kundene opplever butikken.

Ytre salgsmiljø

Det ytre salgsmiljøet er det kunden møter på utsiden av butikken. Det består av beliggenheten, fasaden, inngangspartiet og utstillingsvinduene.

Indre salgsmiljø

Det indre salgsmiljøet er det kunden møter inne i butikken. Det består av innredning, belysning, renhold og orden, vareplassering og personale.

Tiltak i ytre og indre salgsmiljø

Vi må finne ut hvilke tiltak vi skal gjøre i det indre og ytre salgsmiljøet for å fremme profilering og øke salget. Hvordan kan vi skape et miljø som treffer målgruppa?