Hopp til innhold

Fagstoff

Grønne gründere

Flere og flere gründere har forretningsidéer som tar utgangspunkt i bærekraftsutfordringer. Her har vi samlet fem eksempler på grønne gründere.
Ikoner for de 17 temaene i FNs bærekraftsmål. Grafikk.

Grønt gründerskap

I et samfunn med økt fokus på bærekraftig utvikling er det et stadig større marked for forretningsidéer som tar utgangspunkt i miljømessig, økonomisk og sosial bærekraft.

Grønt gründerskap kan for eksempel knyttes til teknologi for fornybar energi eller løsninger for å redusere avfall og klimautslipp. Sophie Wiik, gründer av Too Good To Go, er en av mange som har sett forretningsmuligheter i bærekraftsutfordringene. Hun mener det er et stort marked for grønt gründerskap og har uttalt følgende:

FNs bærekraftsmål og miljøproblemene vi står overfor i dag, er verdens største forretningsmulighet. Det er der problemene er at vi kan finne løsningene. Og dette er noen av de største problemene vi står overfor i dag. Dermed er det der det er flest løsninger også, og masse potensial og muligheter. Det er vi som må rydde opp i det.

1. Northern Playground

En ansatt i Northern Playground sin konseptbutikk i Oslo viser tommelen opp. Hun står ved en disk og er omgitt av plakater med slagord og bilder. I rommet er det hyller med klær, men også et bord med symaskin og strykejern. Foto.

Northern Playground er et klesmerke som har bygd forretningsidéen sin rundt et økende ønske i samfunnet om å bidra til å redusere verdens klesforbruk. Northern Playground sier selv at klærne deres ikke er bærekraftige og oppfordrer oss til å kjøpe mindre og leke mer. De har også uttalt at de ønsker å endre klesbransjen.

Nothern Playground tilbyr livtidsservice med gratis reparasjon på klærne de selger. De vektlegger slitesterke materialer og tidløst design, slik at klærne får så lang levetid som mulig.

På nettsida si skriver Northern Playground:

Vår visjon er derfor å redusere verdens klesforbruk. Det gjør vi ved å utfordre hele forretningsmodellen til tekstilbransjen. Mens "alle" andre jobber for å fortelle deg at årets produkter er bedre enn fjorårets, skal vi jobbe for at du beholder klærne dine lenge. Helst for alltid. Fordi ingen bærekraftstiltak gjør noen forskjell så lenge produksjonen øker og øker. Noen må si det som det er: Volumet må ned!

Gründer Egil Tobiassen smiler til kamera. Han har kort skjegg, rufsete hår, sort t-skjorte, grå skjorte og et stort smil. Foto.

Ifølge Jo Egil Tobiassen, gründer i Northern Playground, er det ikke ikke måten vi produserer et enkeltprodukt på som skaper den store krisen, men det enorme volumet.

Northern Playground har fokus på bærekraft i alle ledd, noe Jo Egil forteller mer om i podkasten nedenfor.

Økologisk konsept med grønn by på jordkloden. Foto.

Grønne gründere

I denne episoden skal vi besøke Jo Egil Tobiassen i Northern Playground. De reklamerer med at vi må kjøpe mindre. Hva gjør Jo Egil og Northern Playground for å bli mest mulig bærekraftige?

0:00
-0:00

Tenk over

Gir det mening at at en virksomhet som produserer klær, har som visjon å redusere verdens klesforbruk?

2. Martin Skadal

Martin Skadal. Ung mann sitter smilende med armene i kors. Foto.

Martin Skadal er en gründer som har startet opp flere ulike virksomheter innen sosialt entreprenørskap, blant annet den frivillige nettverksorganisasjonen World Saving Hustle og Altruism for Youth.

I tillegg er Martin podkastvert for podkasten Hjertesaker. Han mener at gründerskapet hans kjennetegnes av altruisme, som handler om å gjøre ting for å hjelpe andre og gjøre verden til et bedre sted. Martin har tro på at enkeltmennesker kan gjøre en forskjell og bekjempe urettferdig behandling av natur, dyr og mennesker.

Ung kvinne smiler og ser opp på snakkeboble med teksten "Markedsføring og ledelse". Ved siden av henne er det seks ulike ikoner: ropert, lyspære, tannhjul, stigende graf, globus og mobiltelefon. Illustrasjon.
Markedsføring og ledelse

Grønn markedsføring for en bedre verden

Martin Skadal er 25 år, bor i Bergen og leder i dag to frivillige organisasjoner. Den ene heter World Saving Hustle og den andre Altruism for Youth. I tillegg har han en "start-up" innenfor media som ...

0:00
-0:00

Tenk over

Hva kjennetegner Martin Skadal sitt gründerskap?

3. Radical Broccoli

Boka *Jordnært – Enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag* skrevet av  søstrene Susanne og Annette Bastviken, som som står bak Radical Broccoli, ligger på et hvitt underlag ved siden av en krystall og en plante. Foto.

Susanne og Annette Bastviken er søstre og influensere og står bak aksjeselskapet Radical Broccoli. Visjonen til Radical Broccoli er å gjøre det trendy, gøy og lett å ha en miljøvennlig livsstil og ta godt vare på seg selv. Søstrene har sterk tro på at det som er bra for oss, er bra for planeten også.

Radical Broccoli er et selskap som er aktivt via sosiale medier. De har også egen podkast, nettbutikk, medlemsportal på nett og arrangerer ulike events. I tillegg har søstrene gitt ut boka Jordnært – Enkle tips til en mer miljøvennlig hverdag.

I 2019 ble Anette og Susanne nominert til lederstjerner i en årlig kåring av Dagens næringsliv. I denne kåringen blir 30 ledere under 30 år som fokuserer på FNs bærekraftsmål, løftet fram.

Radical Broccoli har samarbeidet med store aktører som Gunnhild Stordalens EAT, Rema 1000 og WWF.

Tenk over

Radical Broccoli sin visjon:

å gjøre det trendy, gøy og lett å ha en miljøvennlig livsstil og ta godt vare på seg selv

Hvordan gjenspeiles denne visjonen i gründerskapet deres?

4. Healthy EATS

Healthy EATS-gründerne Vilde Regine Tellnes og Arve Førland står foran en Healthy EATS Food Wall (matvegg). De har på seg hver sin t-skjorte med Healthy EATS-logo. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

For mange er det en utfordring å klare å spise sunn mat i en travel hverdag. Gründerne Vilde Regine Tellnes og Arve Førland startet derfor Healthy EATS, som har som forretningskonsept å gjøre sunn hurtigmat mer tilgjengelig og tidsbesparende.

På ulike lokasjoner i Norge har Healthy EATS såkalte Healthy EATS Food Walls (matvegger). Dette er selvbetjente smartkjøleskap som består av 48 glassluker med sunn og næringsrik mat og drikke. Se mer om konseptet til Healthy EATS i filmen nedenfor.

Tenk over

Har du tro på forretningsidéen til Healthy EATS?

5. Tise

Jenny Skavlan står foran et stativ med klær. Det ser ut som om hun snakker til en forsamling, siden hun har en myggmikrofon på seg og gestikulerer med hendene. Foto.

Gjenbruk er bærekraftig, og mange ser på gjenbruk som tidsriktig og spennende. Tise er et nettsted og en app der du kan kjøpe og selge brukte klær, sko, vesker, smykker, klokker, kunst og diverse interiør.

Tise mener de kan gjøre gjenbruk morsommere og mer inspirerende.

Tenk over

Hvorfor tror du Tise har lykkes med forretningsidéen sin?

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng og Tone Hadler-Olsen.
Sist faglig oppdatert 02.06.2023

Læringsressurser

Visjon, forretningsidé og mål