Hopp til innhold
Oppgave

QR-løp om målgruppevalg

La elevene jobbe sammen i grupper med fagstoff om målgruppevalg på ulike poster i et QR-løp. Bruk gjerne QR-løpet som en introduksjon til temaet eller som en oppfrisking.

Informasjon og tips til forarbeid

  • Elevene skal skanne for å finne faginnhold på ulike poster.

  • Del elevene i fem grupper. Hver gruppe får et gruppenummer.

  • Plasser postene på ulike steder på skoleområdet. Gjør det lett å finne dem. Hvis postene er plassert på et større område, kan du lage et enkelt kart over postene. Du finner postene og støtteark til QR-løpet nederst på denne siden.

  • Noen av postene har videoklipp og må være et sted der elevene kan spille av lyd, eventuelt kan elevene bruke høretelefoner.

  • Skriv ut dokumentet med QR-postene og plasser ut disse før timen starter.

  • På noen av postene blir elevene oppfordret til å tegne/lage skisser, så sørg for at utstyr som trengs, ark og tegnesaker, plasseres ut på de aktuelle postene.

  • Gjør en enkel test og sjekk at kodene fungerer.

  • Elevene kan gjerne lese aktuelle fagartikler i forkant, med beskjed om at de får oppgaver fra følgende fagartikler på NDLA:

Gjennomføring av QR-løpet

  • Elevene skal innom alle postene.

  • Sett av like lang tid, for eksempel 10 minutter, til hver post. Bruk alarm for å holde tida. Lag et signal som betyr at elevene skal bytte post.

  • Elevene starter på samme nummer som gruppenummeret, og følger postene videre i riktig rekkefølge.

  • Læreren går innom gruppene underveis mens QR-løpet pågår.

Etter gjennomføringen av QR-løpet

  • Det er hensiktsmessig med en form for etterarbeid i klasserommet etter gjennomført QR-løp, der gruppene deler det de har kommet fram til / jobbet med. Et eksempel på et slikt opplegg kan være:

    • Hver av gruppene trekker et tall fra 1 til 5, og tallet de trekker representerer tallet på posten i QR-løpet de skal presentere.

    • Gi gruppene noen minutter til å forberede det de skal presentere.

    • Hver gruppe skal så presentere for klassen det de har kommet fram til på den aktuelle posten.

    • Gjennomfør en felles refleksjon i klassen etter hver presentasjon.

  • Kanskje det også kan være aktuelt å legge inn et konkurranse- og /eller vurderingselement? For eksempel at lærer (og/eller klassen i fellesskap) vurderer og premierer beste gruppe?

Poster og støtteark

  • QR-løp om målgruppevalg (152 kb)

  • Støtteark til QR-løp (49 kb)

  • Relatert innhold

    Fagstoff
    Del informasjon med QR-koder

    QR-koder lar oss effektivt og enkelt dele og åpne nettinnhold med mobilen. Lær tips og triks og kom i gang med QR-koder!

    Fagstoff
    Bruk av QR-koder i undervisningen

    QR i undervisningen kan gjøre det lettere å forlate klasserommet og jobbe friere og mer spontant. Det kan gi mer engasjerende og elevaktiv undervisning.