Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Farger og følelser

Dere får oppgitt en følelse, samtidig som det spilles musikk som kan forsterke denne stemningen. Lev deg inn i musikken, og undersøk hvordan farger og følelser kan påvirke hverandre. La følelsen være utgangspunkt for å male abstrakte, spontane fargekomposisjoner.
Elever maler abstrakte fargekomposisjoner. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Abstrakte, spontane fargekomposisjoner

Utstyr

  • Pensler, svamper og vannbasert maling
  • Papirformat: 15 cm x 15 cm
Tips til læreren

Forslag til følelser elevene kan få som stikkord:

sinne, lykke, redsel, kjærlighet eller forelskelse, sjalusi, tristhet, nysgjerrighet og omsorg eller empati.

Finn musikk som kan forsterke stemningen til hver følelse.

Musikk som ble brukt ved Vågen videregående skole:

  • Musikk som kan forsterke følelse av sinne:

    • Patrick Topping & Kevin Sauserson: Frisk
    • Pantera: Walk
    • Metallica: Blackened
    • Kvelertak: Trepan
  • Musikk som kan forsterke følelse av lykke:

    • Yann Tiersen: Les jours tristes, Les deux pianos & I've Never Been There
    • Happy Jazz: Happy Jazz
    • Crisp Nibblets: Circular
    • Tinlicker & Robert Miles: Children
    • Dave Thomas: Walking Dream
  • Musikk som kan forsterke følelse av redsel:

    • Joseph Bishara: the Conjuring
    • Steve Jablonsky: Freddy´s Coming For You, Main Title, Dinner & Epilogue
    • John Carpenter: Theme for The Fog
  • Musikk som kan forsterke følelse av kjærlighet eller forelskelse:

    • Sleeping at last: The Spring, Her Joy Was Complete & Almost Idyllic
    • Philter: Miyazaki Mountain, Dance of the Fireflies & Dance of the Fireflies
    • Instrumental Wedding Music Zone: Romantics Light
  • Musikk som kan forsterke følelse av sjalusi:

    • Vio Beats: Toxic – Instrumental
    • Kråkesølv: Sjalusien Som Driv Dæ
    • Karoke Pro: You Don´t Own Me
    • Cardo Grandz: Everything I Wanted – Instrumental
  • Musikk som kan forsterke følelse av tristhet:
    • Jorge Méndez: Cold
    • Stephan Moccio: Lumière
    • Charles Weathersby: Longing For Yesterday
    • Thomas Newman: American Beauty
  • Musikk som kan forsterke følelse av nysgjerrighet:

    • Philter: Adventure Time
    • Raymond Lefèvre: Jo (version disque)
    • Tinlicker & Robert Miles: Children – Edit Mix
  • Musikk som kan forsterke følelse av omsorg eller empati:
    • Epic Score: This Is Our Land
    • Thomas Bergersen: Always Mine
    • Dustin O´Halloran: Arrivals N2
    • Audiomachine: Above and Beyond, Equinox & Tree of Life

Framgangsmåte

  1. Sett deg godt til rette og vær klar til å male et fargeuttrykk med utgangspunkt i et stikkord. Stikkordet har noe med en følelse å gjøre. Ved hver følelse settes det på musikk i rommet. Innlevelse er viktig.
  2. Når du får høre stikkordet, skal du forsøke å male det første du tenker på. Du skal ikke male noe figurativt. Bruk farger, linjer og former som følelsen og musikken får deg til å tenke på. Ikke se på arbeidet til naboen din. Det er bare du som vet svaret på denne oppgaven.

Når dere maler disse bildene, er det viktig med stille konsentrasjon i rommet. Bruk 10-15 minutter på hvert stikkord.

Hender maler med svamp. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Utstilling

Etterpå monterer dere alle "mini-maleriene" og henger dem samlet på veggen. Grupper de ulike følelsene. Resultatet kan bli som et smykke på vaggen.

Kvadratiske fargekomposisjoner er montert i ei utstilling. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Diskuter:

  • Er det noen fellestrekk i valg av former og farger til de ulike følelsene dere fikk oppgitt?
  • Hvordan opplevde dere å jobbe med farger på denne måten?
  • Hvordan kan du bruke denne erfaringen i ditt framtidige yrke?
Abstrakt fargekomposisjon på kvadratisk papir. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
CC BY-SASkrevet av Elise Eriksen, Brita Bjørnsson og Inger Gilje Sporaland.
Sist faglig oppdatert 06.01.2021

Læringsressurser

Fargelære i yrkesfag