Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Etos, patos og logos

Fagartikkel

Patos

Patos blir ofte oversatt til «følelser». I retorisk sammenheng vil det si at vi overbeviser gjennom å vekke bestemte følelser hos publikum.

Nordahl Grieg leser diktet "17. mai 1940"

0:00
-0:00
Lyd: NRK / CC BY-NC-ND 4.0

Les diktet på Nasjonalbiblioteket sine nettsider, s.219-220

Du kjenner kanskje til reklameuttrykket «fordi du fortjener det». Ei slik formulering vekker kanskje en følelse av at vi må kunne unne oss litt luksus i hverdagen, samtidig som det uttrykker at «du er spesiell». Klarer du å vekke bestemte følelser hos publikum, kan det være med på å holde på tilhørerens interesse.

En tale uten følelser vil være en kjedelig tale. Da er det ikke lett å overbevise. I tillegg kan det påvirke mottakerens vurdering av saken, og det motiverer til handling. Vi kan skremme eller vekke avsky med negative følelser, eller lokke med positive følelser.

Når du i en tale skal overbevise ved å vekke følelser hos publikum, bør du vise at også du har denne følelsen. Hvis du skal få noen til å bli opprørt over ei bestemt sak, må du vise at du er like opprørt.

Du kan også velge å fortelle om personer, ting eller situasjoner som vekker den bestemte følelsen du vil ha fram. I presentasjoner kan du bruke bilder, film eller lydopptak, eller gi detaljerte, levende beskrivelser.

Relatert innhold

Oppgaver og aktiviteter
Overbevis med patos

Ei enkel øving der du skal bruke appellformen patos.

CC BY-SA 4.0Skrevet av Elin Marie Voie.
Sist faglig oppdatert 15.04.2018