Fagfornyelsen i norsk vg3 på NDLA
I faget norsk vg3 SF på NDLA vil du finne fagartikler, oppgaver, tidslinjer, læringsstier, filmer og interaktive oppgaver som dekker alle kompetansemålene i norskfaget i LK20.
Vi har lagt vekt på å følge intensjonene i overordna del, kjerneelementene og tekstene som beskriver fagets relevans og sentrale verdier. Det vil si at du vil finne fagressurser som skal få elevene til å utforske, være kreative og skapende. Elevene blir utfordra til å reflektere, se etter sammenhenger, være kritiske og gå i dybden. Vi har også tatt på alvor at norsk er et sentralt fag for kulturforståelse og identitetsutvikling. Gjennom tekster og oppgaver vil elevene utfordres til å finne sin stemme, få et nytt blikk på seg selv og "de andre".
Vi fortsetter å strukturere faget etter kjerneelementene, men det dukker opp mange nye undertemaer, og plasseringa kan skille seg noe fra dagens fag. Noen velbrukte fagressurser har fått ei lita ansiktsløftning, men vi har laga mye nytt innhold, som blant annet nye kildetekster (både skjønnlitteratur og sakprosa), nye undervisningsfilmer og veldig mange nye oppgaver. Under kan du lese om noen grep vi har tatt:
Skriveopplæring
Vi viderefører grepa fra vg1 og vg2 med modelltekster og steg-for-steg-læringsressurser som styrker elevenes skriveferdigheter. Oppdragene blir litt mer krevende, og vi innfører noen flere begrep for å sikre progresjon i skriveopplæringa. Vi utvikler også skriveressurser der elevene trener helt spesifikt på skriftlig eksamen.
Tematisk tilnærming
Under kjerneelementet "Tekst i kontekst" fortsetter vi med tematisk inndeling av ressursene. I vg2 og vg3 legger læreplanen vekt på at elevene skal sette tekster i kulturhistorisk kontekst og drøfte hvordan de er relevante i dag. Derfor vil det å trekke linjer mellom fortid og nåtid være viktig i både oppgavene og fagstoffet vårt under de ulike temaene.
Undertemaer i vg3 er:
Mennesket og naturen
Opprøret mot autoritetene!
Skam og ære
Utenfor eller innenfor?
Likestilling og seksualitet
Hvert tema har en fagartikkel som trekker linjene mellom eldre og nyere litteratur og flere oppgaver som hjelper elevene til å utforske og gå i dybden.
Ikke bare tematisk
I tillegg til tematiske innganger til "Tekst i kontekst" vil du også finne ressurser ordna kronologisk under temaet "Litteraturhistorie" og i vår nyoppussa "Språk- og litteraturhistoriske tidslinje".
Språk, kultur og identitet
Kompetansemålet knytta spesifikt til språk i vg3, sier at elevene skal gjøre rede for endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet. I dette emnet tar vi for oss situasjonen i dag og prøver også å se fram i tid. Samtidig ser vi på hvordan talespråket, og spesifikt dialektene, har endra seg over tid. For de som vil fordype seg i dialekttrekk, har vi oppdatert dialektlæra.
Sammensatte tekster
Under dette emnet vil dere finne alt dere trenger for å oppfylle læreplanmålet der elevene skal analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem. I vg3 har vi også valgt å utfordre noen etablerte praksiser i klasserommet, slik at elevene ikke bare ender opp med å analysere reklamer. Dere kan dykke i dypet på blant annet mem, geriljabroderier og gatekunst.
Metodene og tilnærmingene som ligger i overordna del gjelder alle fag, og det har vi i NDLA tatt på alvor. Vi har derfor laga et eget "fag" som vi kaller Verktøykassa, det er delt i Verktøykassa for elever og Verktøykassa for lærere. Der ligger ressurser som både lærere og elever vil ha nytte av i planlegging av undervisning og i læringsarbeidet.
Jobb tverrfaglig
Du kan jobbe med tverrfaglige temaer kun i norskfaget, og da finner du ressursene ved å søke på temaet når du er i faget. Du kan også la elevene jobbe med problemstillinger de kan finne svar på ved å bruke ressurser fra flere fag. Vi har samla flere slike problemstillinger og caser i et eget fag: Tverrfaglige temaer.