Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Autoritet og makt i sosiale systemer

Hva gir noen mennesker makt og autoritet, og hvem har egentlig makt i sosiale systemer? Diskuter og reflekter over ulike kilder til autoritet og legitim makt, og utforsk hvem som har hva slags makt på skolen der du går.
Martin Luther King holder tale foran en stor folkemengde i Washington. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 1: Autoritet

  1. Hva kjennetegner autoritet og legitim makt?
  2. Hva kan gjøre at to personer i samme posisjon har veldig forskjellig autoritet? Begrunn svaret.
  3. Finn eksempler på mennesker i dagens samfunn som har følgende former for autoritet:

    • tradisjonell autoritet
    • karismatisk autoritet
    • rasjonell-legal autoritet
  4. I moderne samfunn er rasjonell-legal autoritet dominerende. Diskuter fordeler og ulemper med rasjonell-legal autoritet i forhold til andre typer autoritet.

Oppgave 2: Makt på skolen.

Skolen er et sosialt system. Utforsk hvem som har hva slags makt på skolen. Du kan eventuelt velge et annet sosialt system og tilpasse spørsmålene til det.

  1. Ta utgangspunkt i skolen der du går. Sett opp en liste over hvem som har makt over elevene og skolen.
  2. Velg ut en person i en rolle på skolen. Det kan være en elev på et bestemt klassetrinn, en lærer, en renholder eller en person i ledelsen. Du skal kartlegge hva slags makt denne personen har, og du kan gjerne gjennomføre et intervju med en person i den posisjonen du har valgt, for å skaffe deg bakgrunnsinformasjon.

    1. Hva slags makt gir den formelle posisjonen ham eller henne? Gi konkrete eksempler.
    2. Hvilke former for makt kan han eller hun bruke innenfor organisasjonen for å skaffe seg økt makt og innflytelse?
    3. Hvordan kan han eller hun skaffe seg autoritet i sin rolle i organisasjonen? Gi konkrete eksempler.
    4. På hvilken måte har den sosiale strukturen som skolen er en del av, makt og innflytelse over ham eller henne?
    5. Hvordan kan han eller hun påvirke skolen som en sosial struktur?
  3. Finn et konkret sak som den personen du har valgt, ønsker å få gjennomslag for på skolen. Reflekter over hvordan han eller hun kan gå fram for å få gjennomslag for sin sak.

Relatert innhold

Når noen har autoritet og legitim makt, trenger de ikke bruke tvang eller manipulering for å få andre til å gjøre som de vil.

Hvilke former for makt finnes det på mikro-, meso- og makronivået i samfunnet, og hvordan kan denne makten påvirke enkeltindivider og sosiale strukturer?

CC BY-SASkrevet av Karl Henrik Aanesen.
Sist faglig oppdatert 15.02.2021

Læringsressurser

Makt og former for maktutøvelse