Hvordan er eksamensoppgavene utformet?
Eksamensoppgaven består gjerne av et bredt tema som dekker mange av kompetansemålene i naturfag. Sammen med oppgaven får du oppgitt ei liste med forsøk eller andre praktiske oppgaver.
Du bruker forberedelsestida til å sette deg inn i det temaet du har fått, og forsøkene som er oppgitt.
Oppgave 1. Arealbruk
Gi en oversikt over aktuelle problemstillinger knyttet til arealbruk.
Aktuelle stikkord
- Gi eksempler på andre arealendringer som kan være en trussel mot det biologiske mangfoldet.
- Hvorfor er arealendringer en såpass stor trussel?
- Hvilke tiltak kan begrense den negative effekten som arealendringer kan ha?
- Diskuter ulike tiltak, og vurder fordeler og ulemper med tiltakene.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
undersøke problemstillinger knyttet til arealbruk, gjøre rede for hvordan endringer kan påvirke økosystemer, og foreslå bærekraftige løsninger
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 2. Stoffkretsløp
Gjør rede for noen stoffkretsløp og hvordan vi mennesker kan påvirke disse.
Aktuelle stikkord
- Hva mener vi med at stoffer går i et kretsløp?
- Gi en kort oversikt over de viktigste stoffkretsløpene.
- Velg ett av stoffkretsløpene, og forklar det i detalj.
Hvordan kan menneskelig aktivitet påvirke stoffkretsløpene?
- Gi eksempler, gjerne knyttet til naturbruk.
- Hvilke konsekvenser kan dette ha?
- Hvilke tiltak kan vi sette i verk for å unngå disse konsekvensene?
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
gjøre rede for hvorfor noen grunnstoffer er viktige for liv, og vurdere hvordan menneskelig aktivitet kan påvirke kretsløpene til disse stoffene
undersøke problemstillinger knyttet til arealbruk, gjøre rede for hvordan endringer kan påvirke økosystemer, og foreslå bærekraftige løsninger
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 3. Teknologi og bærekraft
Du skal utforske og presentere teknologi knyttet til naturbruk og vurdere den i et bærekraftsperspektiv.
Ta gjerne utgangspunkt i oppgaven Utforsk teknologi i naturbruk.
Aktuelle stikkord
- Hva er teknologi? Gi eksempler.
- Hvordan brukes den aktuelle teknologien i utdanningsprogrammet ditt?
- Hvilke fordeler gir denne teknologien?
- Vurder hvilken positiv og negativ innvirkning teknologien kan ha på ei bærekraftig utvikling.
- Kan teknologien knyttes til ett eller flere av bærekraftsmålene?
- Foreslå mulige forbedringer av teknologien.
Forsøk
Forslag til forsøk
Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 4. Helse og livsstil
Velg et aktuelt helse- og livsstilsspørsmål som du drøfter, eller ta utgangspunkt i en av casene i artikkelen Livsstilsvaner hos norske ungdommer.
Presenter det du finner ut.
Tips!
I artikkelen Livsstilen din ligger det et regneark som inneholder resultater fra en stor undersøkelse om livsstilen til ungdom.
Velg deg ett eller noen få områder som du undersøker nærmere. Lag grafiske framstillinger, og presenter det du finner ut.
Aktuelle stikkord
- Hva menes med helse?
- Hva er livsstil?
- Hva er sammenhengen mellom helse og livsstil?
- Hva mener du kjennetegner god helse?
- Hvorfor er spørsmålet du har valgt, aktuelt?
Hvordan kan du kople spørsmålet til andre kompetansemål i læreplanen?
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 5. Mat og helse
Foran deg har du et utvalg matvarer (for eksempel melk, sukker, mel, potetmel, olivenolje, eple, eggehvite).
Planlegg et forsøk der du skal undersøke innholdet av ett eller flere næringsstoffer i disse matvarene (for eksempel påvise stivelse eller protein).
Aktuelle stikkord
- Forklar og vis hvordan du vil gjennomføre et slikt forsøk.
- Hvordan vil du gå fram for å risikovurdere forsøket?
- Hva gjør du med eventuelt avfall fra forsøket?
- Hva menes med næringsstoffer?
- Velg ett eller flere næringsstoffer. Forklar hvordan de er bygget opp, hva som skjer med dem i kroppen, og hva som kan være gode kilder til disse næringsstoffene.
Gjør kort rede for funksjonen til det næringsstoffet / de næringsstoffene du har valgt.
Forklar og vis hvordan du kan påvise disse næringsstoffene.
- Hva mener vi med et variert kosthold?
- Hva er sammenhengen mellom kosthold og helse?
Kommenter påstanden "Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt", eller finn en annen påstand om kosthold og vurder hvor pålitelig den er.
Forsøk
Forslag til forsøk
Forsøk: Påvisning av monosakkarider
Forsøk: Påvisning av protein og karbohydrat i melk
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
- risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
Oppgave 6. Presenter ei selvvalgt problemstilling
I løpet av skoleåret har du jobbet med ei selvvalgt problemstilling. Presenter det du har funnet ut, og argumenter for den metoden du valgte å bruke.
Aktuelle stikkord
- Hvorfor valgte du denne problemstillinga?
- Hvilke hypoteser har du jobbet med?
- Hvordan undersøkte du om hypotesene stemte?
- Hva fant du ut?
- Hvordan henger det du har funnet ut, sammen med andre emner i naturfag og andre fag?
- Hvordan er det du har funnet ut, relevant for utdanningsprogrammet ditt?
Forsøk
Forslag til forsøk
Her må aktuelle forsøk tilpasses den problemstillinga du har jobbet med.
Kompetansemål i læreplanen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder
risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv
Kilder
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i naturfag (NAT01‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nat01-04
Viken fylkeskommune. (2022, 21. januar). Muntlig-praktisk eksamen i Naturfag – Eleveksamen. https://viken.no/tjenester/skole-og-opplaring/eksamen-og-vitnemal/eksamen-for-elever/gjennomforing-av-eksamen/rammedokumenter-for-eleveksamen-i-lk20/muntlig-praktisk-eksamen/muntlig-praktisk-eksamen-i-naturfag-eleveksamen.128060.aspx