Hopp til innhold

Fagstoff

Adgangskontroll

Stadig flere bedrifter innfører adgangskontroll. Å administrere adgangskontrollen er en arbeidsoppgave som ofte er lagt til resepsjonen.
En hånd holder et nøkkelkort opp til en kortleser med nummertastatur. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Med tanke på sikkerhet kan adgangskontroll være et tiltak mot tyveri, industrispionasje og i verste fall terrorhandlinger.

Med tanke på service kan god adgangskontroll bidra til at gjester raskt får kontakt med riktig person eller avdeling, og at møtet mellom dem kan følges opp med møterom, servering og andre tiltak.

Med tanke på drift kan adgangskontroll gi mulighet for å koble ID-kort til tids- og fraværsregistrering. Dessuten kan man følge med på hvilke ansatte som er til stede, slik at sentralbordet kan sette henvendelser over til ansatte som kan besvare dem.

En resepsjonsmedarbeider som har godt system og god oversikt, kan lettere viderekoble henvendelser og vite hvem som kan være backup for dem som ikke er til stede.

CC BY-SASkrevet av Tove Knutsen.
Sist faglig oppdatert 27.03.2020

Læringsressurser

Internservice