Hopp til innhold

Fagstoff

Undervisningsopplegg i volleyball

Volleyball kan brukes som aktivitet i skolen på mange måter. Her får du noen forslag der det legges vekt på samarbeid, leik, regler og grunnleggende teknikker.
Hender som slår en volleyball over et nett. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Til læreren

I denne ressursen finner du forslag til øvelser som du og elevene dine kan bruke i ei eller flere økter. Øvelsene skal gi mulighet til å øve, prøve og bruke egne ferdigheter og kunnskaper for å fremme læring hos seg selv og andre. Dette krever at elevene samarbeider og hjelper hverandre i læringsprosessen. Sentralt ligger inkludering, anerkjennelse og respekt for hverandre og for spillets regler. Utgangspunktet er volleyball som aktivitet og funksjonell bruk av grunnleggende teknikker.

Denne ressursen er lagt opp til at elevene skal lære av hverandre, og dermed kan hele økta eller deler av økta gjennomføres med læringspartner. Se også ressursene for basketball, badminton og innebandy for inspirasjon og forslag til undervisningsmetoder.

Ta gjerne en prat med elevene om læringsmåla i starten av økta og repeter underveis.

Læringsmål

Målet for øktene er at du skal

  • forstå og bruke utvalgte regler i spill

  • trene på, utvikle og bruke grunnleggende teknikker som serve, baggerslag, fingerslag og smash i øvelser og spill

  • medvirke til læring for andre ved å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger og ved å bruke teknikkene til å være en god læringspartner

  • reflektere over hvordan volleyball påvirker og utvikler koordinasjon, styrke, bevegelighet og utholdenhet (tillegg for vg2)

Forberedelse

  1. Les fagartikkelen "Regler for volleyball".

  2. Se på filmer om volleyballteknikker.

Filmer om volleyballteknikker

Oppvarming

Løp posisjonene på volleyballbanen

Start i serveposisjon. Jobb framlengs, sidelengs og baklengs.

Hode, skulder, kne og ball

Legg volleyballen på en strek med en elev omtrent en halvmeter unna på hver side av ballen. Læreren sier navnet på en kroppsdel, og elevene skal da plassere hendene på riktig sted, for eksempel hode, kne eller tå. Når læreren sier "ball", gjelder det å være først til å ta ballen.

Fingerslag mot basketkurv

Alle elevene har hver sin ball. Kast ballen opp til deg selv og prøv å skåre mål i basketkurven. Her kan dere også jobbe i par, og da kan partneren kaste ballen opp til deg.

Rullering med baggerslag

Del inn klassen i lag med fire–seks på hvert lag, og still lagene opp på rekke, fra for eksempel angrepslinja til baklinja, med ansiktet mot nettet. Den første i rekka snur seg sånn at denne står med ansiktet mot resten av de andre, og kaster ballen til den første i rekka. Den første i rekka slår et baggerslag tilbake og deretter legger hen seg ned på magen. Fortsett slik til den bakerste i rekka. Denne tar med ballen, løper og stiller seg fremst i rekka.

To sirkler

Lag en indre og en ytre sirkel med seks–åtte kjegler i hver sirkel. Elevene i den indre sirkelen står med ballen.

  • Fang ballen.

  • Slå baggerslag tilbake.

  • Slå fingerslag tilbake.

Stiv heks med ball

En eller to i gruppa har sisten og skal prøve å ta de andre. Om du blir tatt, må du stå i ro med litt avstand mellom beina. For å befri noen må du sprette en ball mellom beina deres.

Bli kvitt ballen

Del inn i lag på seks elever som stiller seg på hver sin halvdel av volleyballbanen. (Antall spillere og baner må tilpasses gruppestørrelsen.) Sett en tidsgrense, for eksempel tre minutter. Det er om å gjøre å ha færrest baller på sin halvdel når tida er ute. Bruk forskjellige typer ball:

  • Volleyballer må serves over fra baklinja.

  • Softballer må kastes over fra baklinja.

  • Basketballer må skytes over med grunnskudd fra angrepslinja.

  • Fotballer må sparkes over fra angrepslinja.

Hoveddel

Still deg bak rekka

  • Lag to rekker med fire–seks elever i hver rekke.

  • Varier mellom baggerslag og fingerslag. Etter at du har slått et slag, stiller du deg bak din egen rekke, eventuelt bak den andre rekka. Hva må du gjøre for at den neste som skal slå, får det enklest mulig?

Tre mot tre, halv volleyballbane

  • Dann lag med tre mot tre på halv volleyballbane. Øv på mottak, opplegg og avslutning. Start med at det ene laget kaster ballen over nettet, det skal være enkle mottak. I stedet for å smashe, avslutter framspilleren med fingerslag over til det andre laget. Roter plasser etter hver runde eller etter et visst antall slag.

Tre mot tre på badmintonbane

  • Bruk badmintonregler for serve.

  • Det er kun lov med baggerslag.

  • Ballen kan sprette i gulvet en gang per ballveksling.

King of the court

  • Fem lag spiller i tre runder. De to første rundene varer i 15 minutter, mens den siste runden går til ett av lagene har fått 15 poeng.

  • Etter hver runde går laget med færrest poeng ut slik at det er tre lag som er igjen til finalerunden.

  • Del volleyballbanen inn i en kongeside og en utfordrerside.

  • Utfordrerlaget starter alltid med serven. Vinneren av ballvekslinga stiller seg på kongebanen.

  • Laget ditt får kun poeng når dere står på kongesiden.

  • Utfyllende regler finner du på nettsiden King of the Court.

Avslutning

  1. Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger fikk du av læringspartneren din?

  2. Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger ga du til læringspartneren din?

  3. Plukk ut en del fra timen i dag der du lærte noe nytt eller lærte noe enda bedre.

  4. Hvordan lærte du det?

  5. Kan du hjelpe andre å lære det også, i så fall hvordan?

  6. For vg2: Hvilke fysiske egenskaper bruker du når du spiller volleyball?

Undervisningsforslag for ulike trinn

Under finner du forslag til hvordan økter med volleyball kan gjennomføres på de ulike trinnene.

Vg1
  • Gjennomfør fire til seks undervisningsøkter der hele timen eller deler av timen brukes sammen med læringspartner og/eller flere.

  • Velg ut en eller to teknikker du/dere ønsker å trene på. Hva er viktige elementer for å lykkes med teknikken(e) du/dere har valgt? Bruk filmene i denne ressursen hvis du/dere er usikre.

  • Gå sammen med en læringspartner.

  • Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis rettet mot teknikkene du/dere har valgt.

Vg2
  • Gå sammen med en læringspartner.

  • Velg ut en eller to teknikker dere ønsker å trene på.

  • Gjennomfør fire til seks undervisningsøkter der hele timen eller deler av timen brukes sammen med læringspartner og/eller flere.

  • Hvilke koordinative egenskaper har du jobbet med denne økta? Diskuter med partner. Forklar når du har brukt de ulike egenskapene.

  • Hvordan og i hvilke øvelser har du brukt egenskapene styrke, utholdenhet, bevegelighet og koordinasjon?

Vg3
  • Vurder din egen kompetanse i den valgte aktiviteten.

  • Gå sammen i ei læringsgruppe der alle har valgt den samme teknikken. Plukk ut tre viktige elementer i hver teknikk. Bruk filmene på denne siden hvis dere er usikre.

  • Velg ut en eller flere teknikker du ønsker å øve på og utvikle.

  • Film teknikkene/bevegelsesmønstrene du velger, og beskriv muntlig hva du ønsker å øve på og utvikle.

  • Film øvelsene du bruker for å utvikle teknikkene/bevegelsesmønstrene. Beskriv øvelsene og forklar hva som er viktig å fokusere på i gjennomføringa.

  • Film teknikkene/bevegelsesmønstrene i funksjonell bruk.

CC BY-SASkrevet av Bjørn Erik Rolseth.
Sist faglig oppdatert 20.04.2021

Læringsressurser

Volleyball