Hopp til innhold

Fagstoff

Undervisningsopplegg i badminton, økt 1

Det er mange ulike måter å bruke badminton på inn mot fagfornyelsen. Her er noen forslag der samarbeid med læringspartner, lek, regler og grunnleggende teknikker blir vektlagt. Dette er den første av tre økter.
Fjørball på gulv i forgrunnen, personer som spiller badminton i bakgrunnen. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu
Til lærer

Dette undervisningsopplegget er et nybegynneropplegg som går over tre økter, med badminton som aktivitet. For å kunne jobbe med badminton som aktivitet er det viktig å lære seg noen grunnleggende slag, i tillegg til å forstå og anvende reglene.

Samarbeid og læringspartner

Samarbeid er et viktig stikkord for å kunne bli bedre og bidra til egen og andres utvikling. Derfor er det mange samarbeidsøvelser. I oppleggene er det mange øvelser, slik at det er rom for å velge øvelser selv og tilpasse til ulike klasser og undervisningsgrupper.

Alle elevene har en fast læringspartner i disse tre øktene. Når elevene skal jobbe sammen i par, jobber de med læringspartneren sin. Når elevene skal jobbe i grupper på fire, går to og to læringspar sammen. De skal ha faste læringspartnere fordi det da vil bli enklere for dem å samarbeide, komme raskt i gang og øve på å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger. Slik kan elevene jobbe med å gjøre hverandre gode.

Bevegelsesglede og innsats

Skal elevene oppnå bevegelsesglede, er det viktig å få fram at det er lov å ikke få til alt. Allikevel har innsatsen og det å fortsette å øve og prøve en betydning for framgangen og mestringa i aktiviteten. Alt dette er en del av en læringsprosess. Det er ikke ferdighetene i aktiviteten som er det viktige, men hvordan elevene løser oppgavene de får.

Læringsmål for hele perioden (tre økter)

Målet med øktene er at dere skal

  • trene på ballkontroll, serve og clearslag

  • gi konstruktive og positive tilbakemeldinger

  • forstå og anvende regler i spill

Filmer om teknikker i badminton

Forberedelse

  • Se videosnuttene over før timen, for eksempel i hjemmelekse.

  • Ta en prat om læringsmåla for perioden. Skriv dem gjerne opp på ei tavle eller et lerret, og repeter i løpet av økta.

  • Ta en prat om hva det betyr å gi positive og konstruktive tilbakemeldinger.

Oppvarming

  1. Triksing med fjør og racket en og en: Alle har hver sin racket og fjør. Her er forslag til noen øvelser:

    1. lave pasninger
    2. høye pasninger, gjerne opp i taket
    3. annenhver høy og lav pasning
    4. dempe fjøra på racketen
    5. slå fjøra under det ene beinet
    6. slå fjøra med racketen bak ryggen
    7. sette seg på gulvet (på rumpa) mellom hvert slag
    8. legge seg ned på ryggen mellom hvert slag
  2. Gå sammen i læringspar og slå pasninger til hverandre.

Hoveddel

  1. Gruppesamtale om badminton: Diskuter i læringspar eller gruppe, før dere oppsummerer i plenum. Hva vet dere om

    1. grep på racketen
    2. regler
    3. serve
    4. forehand og backhand
  2. Praktisk gjennomgang av forehand- og backhandserve

    1. Se video om forehand- og backhandserve.
    2. Serveøvelse: To læringspar spiller på en bane. Hvert læringspar server diagonalt til hverandre. En server, den andre tar imot med hendene og server tilbake. Ta 10 forehandserver og 10 backhandserver. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
  3. Hver gruppe ser på videoen om clearslag. Faglærer går igjennom teknikk og huskeregler med hver enkelt gruppe. Huskeregler:

    1. høy albue
    2. treffe fjøra med strak arm
    3. plassering av fjøra på motstanderen sin banehalvdel (langt bak)
  4. Clearslag: Samarbeid i læringspar ved å slå clearslag til hverandre. Hvor mange slag klarer dere sammenhengende? Minn hverandre på å ha høy albue og å treffe fjøra med strak arm. Husk å gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger underveis.
  5. Spill: To læringspar på hver bane. Hvert læringspar spiller single mot hverandre til 5 poeng. Så spiller det andre læringsparet single mot hverandre til 5 poeng. Deretter spiller alle fire dobbel til 5 poeng. Gi hverandre positive og konstruktive tilbakemeldinger etter hver kamp.

Avslutning

Oppsummer i læringspar hva dere har lært denne timen.

  • Hva husker dere om regler, serve og clearslag?
  • Hva har dere gjort for å bidra til et godt samarbeid i par og grupper?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere gitt til læringspartneren deres?

  • Hvilke positive og konstruktive tilbakemeldinger har dere fått fra læringspartneren deres?

Diskuter i læringspar eller gruppe før dere oppsummerer i plenum.

CC BY-SASkrevet av Cathrine Dunker Furuly.
Sist faglig oppdatert 21.10.2020

Læringsressurser

Badminton