Hopp til innhold

Fagstoff

Burger King og målgrupper

Hvordan kan Burger King lage markedskommunikasjon for å nå unge målgrupper? Tror du Burger King kan lykkes med å utfordre pølsesalget på 17. mai også?
Burger King-restaurant med motorsykler og biler parkert utenfor. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Tenk over

Hvordan tror du Burger King jobber med segmentering og målgruppevalg?

Burger Kings ønske om å nå ut til unge målgrupper

Ungdom bruker mye tid på mobiltelefonen, og sosiale medier er en viktig plattform. Men hvordan kan Burger King unngå bare å bli sveipet forbi? Dette ønsket Burger King å finne ut av, og de ønsket å lage mer relevant innhold for unge målgrupper og markedskommunikasjon på de unges premisser.

I filmsnutten nedenfor kan du se hvordan det ble laget korte introduksjoner som var tilpasset de programmene som målgruppa ofte ser på, som for eksempel VGTV, og som ga verdi til målgruppa. Målet var at Burger King skulle være en del av seeropplevelsen. Budskapet ble også tilpasset i andre kanaler, og det ble utviklet dynamiske bannere som automatisk ble tilpasset det miljøet de skulle stå i.

Tekstsammendrag av filmen

Burger King ønsker å ta en større del av markedet og å bli den best likte burgerkjeden i landet. For å ta større markedsandeler er Burger King nødt til å bli mer relevante for målgruppa si og lage kommunikasjon på deres premisser.

Burger King begynte å tilpasse reklamen til de programmene som målgruppa elsker å se på. Innholdet snakket til de fotballinteresserte, de motebevisste og fans av "Panelet" på VGTV.

I stedet for å være en tidstyv og et irritasjonsmoment ble Burger King en del av seeropplevelsen. Budskapet ble også tilpasset i andre kanaler. Basert på kommunikasjonsbyrået Starcoms egenutviklede teknologi ble det etablert en ny måte å snakke på for å være mer relevant. Det ble laget underholdende tekster tilpasset folks interesser, tid på døgnet og sted. Teknologien ga også muligheten til å kommunisere hendelser live.

Denne måten å snakke med målgruppa på har gitt resultater. I stedet for at de hoppet over reklamen, valgte mange å se filmene helt ferdig, og langt flere valgte å klikke på de tilpassede bannerne. Salget økte markant.

Burger Kings ønske om å utfordre pølsesalget på 17. mai

Burger King er utfordreren i hamburgermarkedet. De har en strategi som handler om å sikre kommunikasjon som skiller seg ut og engasjerer. I 2019 ønsket de å gjøre Burger King til en snakkis i anledning 17. mai.

På 17. mai selges det store mengder pølser. Men hvordan kunne man utfordre pølsesalget på 17. mai? Hvordan kunne Burger King fremme Whopper-en på en naturlig måte under en norsk høytid?
Burger King engasjerte et mediebyrå ved navn Starcom til å hjelpe dem i dette arbeidet.

For mange nordmenn er bunaden selve symbolet på 17. mai og nasjonalfølelsen. Starcom og Burger King ønsket å ta del i dette, og de designet en egen bunadsveske med plass til en Whopper.

De inngikk samarbeid med mote- og livsstilmagasiner og influensere for å sikre at «alle» skulle få med seg hva som var årets hotteste 17. mai-tilbehør. Et eget gjør-det-selv-sett ble laget og distribuert ut i restaurantene og til noen ambassadører.

Strikking og håndverk er for alvor tilbake i vinden, og oppskrifter for å lage etterligninger av dyre moteplagg florerer på internett. Starcom og Burger King ønsket å bygge opp under trenden ved å oppfordre nordmenn til å «whopper-hacke» sin egen bunadsveske. Her er reklamefilmen:

De hyret også inn to eldre syersker, som laget en video på YouTube om hvordan du selv kunne «hacke» din egen bunadsveske.

Kilder

Kampanje. (2017, 31. mai). Burger King – Hvordan få sveipe-generasjonen til å stoppe opp? Hentet fra: https://kampanje.com/byraguiden/byraer/starcom/works/hvordan-fa-sveipe-generasjonen-til-a-stoppe-opp/

Kreativt Forum. (2019, 23.mai). Derfor var Whoppervesken årets 17. mai-snakkis. Hentet fra: https://www.kreativtforum.no/arbeider/derfor-var-whoppervesken-arets-17-mai-snakkis

CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 26.01.2021

Læringsressurser

Markedskommunikasjon og segmentering