Tre ulike typer utvalg
I hvert av tilfellene nedenfor skal du avgjøre om vi har et ordnet utvalg med tilbakelegging, et ordnet utvalg uten tilbakelegging eller et uordnet utvalg uten tilbakelegging. Husk å tenke nøye over hvorfor du velger som du gjør.
a) En kodelås består av tre tall mellom 0 og 9. Hvert tall kan brukes flere ganger.
b) En kodelås består av fem bokstaver. Hver bokstav kan bare brukes én gang.
c) Et bilnummer består av to bokstaver og fem siffer.
d) I klassen din skal det trekkes ut én leder, én festansvarlig og én økonomiansvarlig. Den første som blir trukket ut, blir leder, den neste som blir trukket ut, blir festansvarlig, og den siste som blir trukket ut, blir økonomiansvarlig.
e) I klassen din skal det trekkes ut fire elever som skal ta ansvar for en klassefest.
En kodelås består av fem tall mellom 0 og 9. Det samme tallet kan brukes flere ganger.
a) Hvor mange ulike koder kan du lage?
b) Hvor mange ulike koder kan du lage dersom du ikke kan ha to like tall etter hverandre?
a) Et bilnummer består av to bokstaver og deretter fem tall mellom 0 og 9. Det kan velges mellom 20 ulike bokstaver. Det første tallet kan ikke være 0. Hvor mange ulike bilnummer kan vi lage?
b) Et annet bilnummer består av tre bokstaver og deretter fire tall mellom 0 og 9. Det kan velges mellom 20 ulike bokstaver. Det første tallet kan ikke være 0. Hvor mange ulike bilnummer kan vi lage?
Stefania, Dina, Joar, Jon og Henrik skal løpe en skolestafett. De trekker ut hvem som skal løpe de ulike etappene.
a) Hvor mange måter kan stafettlaget settes opp på?
b) Det er bestemt på forhånd at Henrik skal løpe den siste etappen. Hvor mange mulige stafettoppsett blir det nå?
En kode på 3 bokstaver skal bestå av bokstaver fra det norske alfabetet. En bokstav kan bare brukes én gang. Det er 29 bokstaver i det norske alfabetet. Hvor mange ulike koder kan du lage?
a) I et borettslag med 50 medlemmer skal det velges et styre med leder, nestleder og kasserer. Først velges leder, deretter nestleder og til slutt kasserer. Hvor mange måter kan styret settes sammen på?
b) I et annet borettsslag som også består av 50 medlemmer, skal det velges ut tre medlemmer til en dugnadskomité. Hvor mange ulike komiteer er det mulig å sette sammen?
c) Forklar med dine egne ord hvorfor det blir langt færre muligheter i situasjonen som er beskrevet i b) sammenlignet med situasjonen i a).
Det skal trekkes ut to personer fra ei gruppe på fire personer.
a) Hvilken type utvalg er dette? Argumenter godt for svaret ditt.
b) Vi lar de fire personene få bokstavene A, B, C og D. Lag et program som kan skrive opp de ulike kombinasjonene og telle opp antallet. Husk å lage algoritme først.
c) Bruk formelen for uordnet utvalg uten tilbakelegging, og finn antall ulike kombinasjoner.
Du skal nå se på noen eksempler på forsøk som kan oppfattes som at vi legger n antall nummererte lapper i en hatt og trekker ut en lapp r ganger. Denne oppgaven har ikke løsningsforslag. Diskuter med medelevene dine dersom du er usikker. Tenk deg godt om før du spør læreren din.
a) Å kaste en terning kan oppfattes som å plassere 6 lapper, nummerert fra 1 til 6, i en hatt, og så trekke 1 lapp. Hvor mange mulige utfall finnes det?
b) Å spille lotto kan oppfattes som å ha 34 lapper, nummerert fra 1 til 34, i en hatt, og så trekke 7 lapper. Hvor mange mulige utfall finnes det?
c) Å velge to elever til elevrådet kan oppfattes som å ha 30 lapper, nummerert fra 1 til 30, i en hatt, og så trekke 2 lapper. Hvor mange mulige utfall finnes det?
d) Å velge leder og nestleder i klassen kan oppfattes som å ha 30 lapper, nummerert fra 1 til 30, i en hatt, og så trekke 2 lapper. Den første som trekkes, blir leder. Hvor mange mulige utfall finnes det?
e) Å tippe fotballkamper kan oppfattes som å ha 3 lapper, nummerert fra 1 til 3, i en hatt, og så trekke en lapp 12 ganger. Hver gang legges lappen tilbake. Hvor mange mulige utfall finnes det?
f) Å lage en bokstavkode på 3 bokstaver kan oppfattes som å ha 29 lapper, nummerert fra 1 til 29, i en hatt, og så trekke 3 lapper. Hvor mange mulige utfall finnes det?
g) Å velge ut 11 spillere fra en stall på 18 kan oppfattes som å ha 18 lapper, nummerert fra 1 til 18, i en hatt, og så trekke 11 lapper. Hvor mange mulige utfall finnes det?
h) Å velge ut 4 skiløpere til et stafettlag fra en stall på 8 kan oppfattes som å ha 8 lapper, nummerert fra 1 til 8, i en hatt, og så trekke 4 lapper. Hvor mange mulige utfall finnes det?
i) Her har vi den samme situasjonen som i h), men vi tar også hensyn til hvem som skal gå de forskjellige etappene. Hvor mange mulige utfall finnes det?
j) Å få utdelt 13 kort når du spiller amerikaner, kan oppfattes som å ha 52 lapper, nummerert fra 1 til 52, i en hatt, og så trekke 13 lapper. Hvor mange mulige utfall finnes det?