Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Sannsynlighet og kombinatorikk – blandede oppgaver

Her får du bryne deg på oppgaver i sannsynlighetsregning og kombinatorikk uten at du vet hvilken modell du skal bruke. Husk også på at du ofte kan løse oppgavene på en annen måte enn den som står i løsningsforslaget.

På denne sida finner du løsningsforslag i klikkbare bokser nederst på sida. Husk å tenke nøye gjennom oppgavene før du sjekker.

4.1

En figur som kan brukes til å fylle inn de fem øverste linjene i Pascals trekant. Den er formet som en pyramide med en rute øverst, to ruter på neste rad, tre ruter på midterste rad, fire ruter på nest nederste rad og fem ruter på nederste rad. Illustrasjon.

a) Lag en kopi av figuren til høyre, og fyll inn tall i rutene slik at figuren viser de fem første linjene i Pascals trekant.

I et glass ligger det ei rød, ei svart, ei gul og ei hvit kule.

b) På hvor mange måter kan du trekke ut 2 kuler fra glasset?

c) På hvor mange måter kan du trekke ut 3 kuler fra glasset?

d) Bestem 42 både ved å bruke Pascals trekant og ved å bruke formelen for binomialkoeffisienten.

4.2

Elevrådet på Lillevik videregående skole består av 10 representanter. Av disse representantene skal det velges tre representanter til et arbeidsutvalg.

a) Hvor mange ulike arbeidsutvalg kan de få?

Når arbeidsutvalget er valgt, skal det bestemme hvem som skal være leder, nestleder og sekretær.

b) Hvor mange ulike arbeidsutvalg kan de få med de samme tre representantene?

c) Hvor mange ulike arbeidsutvalg kan de få i elevrådet når vi tar hensyn til hvem som har de ulike vervene?

Anta nå at valget av arbeidsutvalg ved Lillevik skole foregår ved loddtrekning. Ali sitter i elevrådet.

d) Hva er sannsynligheten for at Ali blir sekretær i arbeidsutvalget?

4.3


En modell av et bilskilt med symbolene RA 23456. Skjermutklipp.

Nummerskilt på bil har endret seg etter hvert som antall biler har økt. I Norge kan vi litt forenklet si følgende:

  • Før andre verdenskrig besto et bilskilt av en bokstav og fire sifre.
  • Etter andre verdenskrig ble antall sifre økt til fem.
  • Etter 1971 består et bilskilt av to bokstaver og fem sifre.


Det er 20 ulike bokstaver som brukes i bilskilt. Det første sifferet kan ikke være 0. Fram til nå nylig har bokstavkombinasjonene angitt hvor bilen ble registrert første gang, men det tar vi ikke hensyn til i denne oppgaven.

a) Hvor mange ulike bilskilt kunne man lage med nummereringsmetoden som ble brukt før andre verdenskrig?

b) Hvor mange biler hadde systemet som ble brukt fra andre verdenskrig og fram til 1971, plass til?

c) Hvor mange biler har systemet som brukes etter 1971, plass til?

d) Petter har nummeret øverst i oppgaven på bilen sin. Han skal bestille ferjebillett og må angi nummeret, men han husker det ikke helt. Han er sikker på at bokstavene er A og R, men er usikker på rekkefølgen. Han er også sikker på at sifrene følger etter hverandre i tallrekka, som for eksempel 1, 2, 3, 4, 5.

Han velger et nummer som stemmer med det han husker. Hva er sannsynligheten for at Petter skriver riktig nummer?

4.4

I 2019 ble det født 54 495 barn i Norge. Av disse var 28 042 gutter. Vi antar at fordelingen mellom jenter og gutter blir tilsvarende i årene som kommer.

a) Hva er sannsynligheten for at et barn som blir født i Norge, er en gutt? Gi svaret med tre desimaler.

b) Hva er sannsynligheten for at et barn som blir født i Norge, er ei jente?

c) I en kommune blir det født cirka 60 barn hvert år. Hva er sannsynligheten for at de to første barna som blir født, er gutter?

Foreldrene til de ti første barna som blir født, inviteres til foreldregruppe sammen med barna.

d) Hva er sannsynligheten for at de 5 eldste barna i denne gruppa er jenter, og de 5 yngste er gutter?

e) Hva er sannsynligheten for at det er like mange gutter som jenter i gruppa?

f) Hva er sannsynligheten for at det blir født like mange gutter som jenter i kommunen?

4.5

En kortstokk består av 52 kort: 13 spar, 13 hjerter, 13 ruter og 13 kløver. Spar og kløver er svarte kort. Hjerter og ruter er røde kort. I hver farge har vi et ess (1), tallene fra 2 til 10, en knekt, en dame og en konge.

Fra en kortstokk trekker vi tilfeldig ut 5 kort. I flere kortspill kalles disse 5 kortene ei hånd.

a) Hvor mange mulige korthender er det?

Vi definerer følgende hendelser:
A: Korthånda består av 5 spar.
B: Korthånda består av 5 svarte kort.
C: Korthånda består av bare ess og konger.

b) Bestem P(A), P(B) og P(C).

Pia har delt ut 5 kort til alle deltakerne i et kortspill. Hun tar opp tre av kortene sine. Hun har ikke fått noen konger.

c) Hva er sannsynligheten for at Pia får minst én konge på de to siste kortene?

(Oppgaven er hentet fra eksamen i R1 våren 2008 og er noe omarbeidet.)


4.6

a) Det skal trekkes ut et stafettlag på fire løpere fra en tropp på seks løpere. Hvor mange måter kan vi gjøre det på? (Etappene skal fordeles senere.)

b) Det skal trekkes ut et stafettlag på fire løpere fra en tropp på 12 løpere. Også her skal etappene fordeles senere. Hvor mange ulike stafettlag kan vi få?

c) Hvor mange stafettlag kan vi få i oppgave b) hvis vi tar hensyn til hvilken etappe hver løper springer?

4.7

En undersøkelse viste at 40 prosent av norske ungdomsskoleelever ikke spiser frokost før de går hjemmefra om morgenen.

a) Vis at sannsynligheten for at en tilfeldig valgt norsk ungdomsskoleelev spiser frokost hjemme, er 35.

Vi ser på ei gruppe med 20 tilfeldig valgte norske ungdomsskoleelever.

b) Regn ut sannsynligheten for at alle de 20 elevene spiser frokost før de går hjemmefra.

c) Forklar at vi kan bruke binomisk sannsynlighetsfordeling, og regn ut sannsynligheten for at akkurat 12 av de 20 elevene spiser frokost før de går hjemmefra.

d) Regn ut sannsynligheten for at minst halvparten av de 20 elevene spiser frokost før de går hjemmefra.

40 prosent av elevene ved Frisk skole spiser ikke frokost før de går hjemmefra om morgenen. Det er 200 elever på Frisk skole, og vi ser på en gruppe med 20 tilfeldig valgte elever fra skolen.

e) Forklar hvorfor sannsynligheten for at alle 20 elevene spiser frokost før de går hjemmefra, blir mindre enn i b).

f) Regn ut sannsynligheten for at alle de 20 elevene fra Frisk spiser frokost før de går hjemmefra, akkurat 12 av de 20 elevene spiser frokost før de går hjemmefra, og for at minst halvparten av de 20 elevene spiser frokost før de går hjemmefra.

4.8

Du har et glass med fem kuler i fem ulike farger. Du skal legge kulene etter hverandre på bordet.

a) Hvor mange ulike rekker kan du få?

Du kaster en vanlig terning tre ganger og skriver ned resultatet. Da får du et tall med tre sifre.

b) Hvor mange ulike tall kan du få?

c) Vis at dersom vi bruker sifrene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9, kan vi få 729 ulike tall med tre sifre.

d) Hvor mange hele tall mellom 99 og 1 000 inneholder sifferet 0?

4.9

Akija har kjøpt en pakke tomatfrø. Hun sår 3 frø. Vi antar at sannsynligheten for at et frø spirer, er 0,9.

a) Hva er sannsynligheten for at ingen frø spirer?

b) Hva er sannsynligheten for at akkurat ett frø spirer?

c) Hva er sannsynligheten for at minst ett frø spirer?

Akija ønsker å så så mange frø at sannsynligheten for at minst to frø spirer, er større enn 0,95.

d) Hvor mange frø må hun så da?

e) Hvor mange frø må hun så for at det skal være mer enn 95 prosent sikkert at minst 10 frø spirer?

4.10

Per og Kari er på reise sammen med seks andre nordmenn og 20 svensker.

En kveld trekkes fem av deltakerne tilfeldig ut til å få gratis middag.

a) Beregn sannsynligheten for at alle de fem er nordmenn.

b) Regn ut sannsynligheten for at det er tre svensker og to nordmenn som trekkes ut.

c) Beregn sannsynligheten for at Per og Kari er med blant de fem som trekkes ut.

d) Beregn sannsynligheten for at Per er med, men ikke Kari, blant de fem som trekkes ut.

4.11

Våren 2021 gjennomførte de videregående skolene i Vestland massetesting av elevene for å bidra til å holde skolene åpne under koronapandemien. De benyttet seg av hurtigtester som ifølge produsenten hadde en sensitivitet på 93,3 prosent og en spesifisitet på 99,4 prosent. Sensitivitet på 93,3 prosent betyr at testen viser positivt på 93,3 prosent av alle smittede, og spesifisitet på 99,4 prosent betyr at testen viser negativt på 99,4 prosent av alle som ikke er smittet.

Vi ser på en fiktiv skole med 750 elever der 10 elever var smittet av SARS-CoV-2 (det offisielle navnet på koronaviruset) som gjennomførte testing.

Vi definerer hendelsene:

S: En person er syk.
T: Testen er positiv.

a) Tallene fra oppgaven gir oss P(S),PS¯,PT|SogPT|S¯. Skriv dem ned.

b) Finn sannsynligheten for at en tilfeldig test slår ut.

c) Hva er sannsynligheten for at alle de 10 smittede tester positivt på hurtigtesten?

d) Hva er sannsynligheten for at alle de 740 elevene som ikke er smittet, tester negativt på hurtigtesten?

e) Hva er sannsynligheten for at 10 elever tester positivt på hurtigtesten?

f) Hva er sannsynligheten for at ingen av de 750 elevene tester positivt?

g) La oss si at 10 elever tester positivt på testen. Hva er sannsynligheten for at disse 10 er akkurat de 10 som er smittet?


I de neste oppgavene skal du ikke regne ut sannsynligheter teoretisk, men bruke Python til å simulere forsøk du skal bruke som grunnlag for utregning av sannsynlighet. Husk at de programmene som står i løsningforslagene, bare er forslag – kanskje har du funnet en mer effektiv måte å løse det på?

4.12

I spillet Ludo må du kaste en sekser for å komme ut av huset ditt og starte spillet. Du får tre forsøk på å kaste terningen hver gang det er din tur fram til du har fått den første brikken ut.

Lag et program som simulerer terningkast og bruker simuleringen til å regne ut sannsynligheten for å komme ut av huset på første tur.

4.13

I et spill skal du kaste to terninger. Du vinner dersom minst én av de to terningene viser fem eller seks øyne.

Bruk Python til å lage simuleringer som du kan bruke til å bestemme sannsynligheten for å vinne i dette spillet.

(Denne oppgaven er hentet fra Utdanningsdirektoratets eksempelsett REA3060 13.09.2021, men er noe omarbeidet.)

4.14

I et kortspill får du utdelt fem kort fra en vanlig kortstokk. Bruk Python til å lage simuleringer som du kan bruke til å bestemme sannsynligheten for at

a) alle kortene er hjerter

b) alle kortene er av samme sort

c) du får tre damer

Løsninger

4.1
Bilde av de fem øverste linjene i Pascals trekant. Illustrasjon.

a) Se bildet til høyre.

b) Vi går inn i den nederste linja og finner plass nummer 2 (det vil si den tredje fra venstre), og vi ser at det er 6 måter å trekke ut 2 kuler på.

c) Vi går inn på plass nummer 3 (det vil si den fjerde fra venstre), og vi ser at det er 4 måter å trekke ut 2 kuler på.

d) Som i b) finner vi dette svaret på den siste raden, plass 2. Vi har at 42=6.

Ved regning:

42=4!2!·2!=4·3·22·2=6

4.2

a) Her skal vi trekke ut tre personer av ti, det vil si at vi kan finne antallet ved hjelp av binomialformelen:

103=10C3=120

De kan altså få 120 ulike arbeidsutvalg.

b) Her må vi se på det som antall måter vi kan sortere (permutere) de 3 utvalgte representantene på. Det kan vi gjøre på 3!=6 ulike måter.

c) Denne kan vi løse på (minst) to ulike måter. Vi kan enten bruke tallene vi har fra tidligere i oppgaven og se på at for hvert av de 120 ulike utvalgene kan vi få 6 ulike sammensetninger:

120·6=720

Eller vi kan finne det direkte, vi har et ordnet utvalg uten tilbakelegging:

10!7!=10·9·8=720

d) Også denne kan løses på to måter. Vi kan enten se på at alle i elevrådet har samme mulighet til å bli sekretær, altså 110.

Eller vi ser at hvis Ali skal bli sekretær, må en av de andre bli både leder og nestleder:

910·89·18=9·8·110·9·8=110

4.3

Vi bruker multiplikasjonsprinsippet:

Antall ulike mulige bilskilt er

20·9·10·10·10=180·103=1,8·105

b) Antall mulige bilskilt er

20·9·10·10·10·10=180·104=1,8·106

c) Antall mulige bilskilt er

20·20·9·10·10·10·10=3 600·104=3,6·107

d) Når det gjelder bokstavene, har han to muligheter: AR og RA. Når det gjelder sifrene, må det første være 1 eller større og det siste 9 eller mindre. Det gir 5 ulike muligheter når sifrene skal følge etter hverandre. Han har altså 2·5=10 mulige valg, og bare ett av dem er riktig. Sannsynligheten blir da antall gunstigeantall mulige=110.

4.4

a) Sannsynligheten er gunstigemulige=28 04254 495=0,514 50,515.

b) Sannsynligheten blir 1-0,515=0,485.

c) Sannsynligheten er

0,515·0,515=0,5152=0,265 20,265

d) Sannsynligheten er 0,4855·0,5155=0,000 90,001.

e) Dette kan vi se på som et binomisk forsøk med n=10 og p=0,485.

Vi har den stokastiske variabelen J: antall jenter.

PJ=5=105·0,4855·0,5155=0,245

f) Vi bruker den samme modellen som i e), men setter n=60:

PJ=30=6030·0,48530·0,51530=0,099 80,100

4.5

a) Her kan vi bruke binomialformelen for å finne antall mulige kombinasjoner:

525=2 598 960

b) Her må vi gruppere de 52 kortene på ulike måter og bruke hypergeometrisk fordeling:

PA=135390525=0,000 5

I GeoGebra sin sannsynlighetskalkulator velger vi hypergeometrisk fordeling med populasjon =52, n=13 og utvalg =5 og finner P(5X5)=0,000 5.

PB=2652605250,025 3 (populasjon =52, n=26 og utvalg =5)

PC=854405250,000 022

c) Det er nå 4 konger og 45 kort som ikke er konge igjen. Hun kan få konge enten en eller to ganger for å få minst en konge:

Vi bruker hypergeometrisk fordeling i GeoGebra med populasjon lik 45, n=4 og utvalg lik 2. Vi finner at P1X2=0,158 2.

4.6

a) Vi bruker binomialformelen og får 64=15.

b) Vi bruker binomialformelen og får

124=12!8!·4!=12·11·10·94·3·2=9902=495

c) Hvert av de 495 lagene i c) kan ordnes (permuteres) på 4! måter, så vi får 495·4!=11 880.

4.7

a) Vi har 100% - 40% = 60% =60100=35 som spiser frokost.

b) Vi får 3520=0,000 0360,000 04.

c) Her kan vi bruke binomisk sannsynlighetsfordeling fordi:

1. Vi kan se på å trekke hver av de 20 elevene som uavhengige delforsøk. Det har jo ingen betydning for de andre 19 elevene om en av dem spiser frokost eller ikke.

2. Vi har bare to utfall: Enten spiser en elev frokost før hen går hjemmefra, eller hen gjør det ikke.

3. Sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev spiser frokost, er lik hele veien. Dette kan vi si fordi gruppa "norske ungdomsskoleelever" er så stor at det ikke vil påvirke sannsynligheten at vi tar ut 20 stykker av den.

Vi setter den stokastiske variabelen X lik antallet som spiser frokost og får

PX=12=2012·3512·258=0,179 70,180

d) Vi bruker binomisk fordeling i GeoGebra med n=20 og p=0,6. Vi får at P10X=0,872 40,872.

e) I b) kan vi regne med den samme sannsynligheten for alle elevene fordi det er såpass mange ungdomsskoleelever i Norge. Når vi har ei gruppe som er såpass liten som 200, vil sannsynligheten for at den neste eleven har spist frokost, endres etter hvert som vi trekker elever ut av gruppa.

f) Her bruker vi hypergeometrisk fordeling i GeoGebra og setter populasjon =200, n=120 og utvalg =20.

Vi får at

P20X=0,000 0180,000 02

P12X12=0,189 30,189

P10X=0,884 70,885

4.8

a) Vi har et ordnet utvalg uten tilbakelegging, så her skal vi finne antall permutasjoner. Vi får 5!=120 ulike rekker.

b) Her har vi et ordnet utvalg med tilbakelegging. Vi kan få 63=216 ulike tall.

c) Vi har 9 valg på hver plass, og vi kan bruke alle tallene om igjen. Vi har altså et ordnet utvalg med tilbakelegging:

9·9·9=729

d) Mellom 99 og 1 000 er det 900 tall, og alle er tresifrede (husk at verken 99 eller 1 000 er med i denne mengden).
Vi så i c) at det finnes 729 tresifrede tall uten 0. Da kan vi finne antall tall som inneholder 0 ved å ta 900-729=171 tall med minst en null.

4.9

a) Her kan vi se på det å så tre frø som et binomisk forsøk med n=3 og p=0,9.

Vi setter den stokastiske variabelen X lik antall frø som spirer.

PX=0=0,13=0,001

b) PX=1=31·0,91·0,12=0,027

c) Vi har

PX1=1-PX=0=1-0,001=0,999

d) Her er det enklest å prøve seg fram. Vi regner ut at sannsynligheten for at X=2 hvis hun sår to frø, er

P(X=2)=0,92=0,81=81%

Dette er for lite. Vi bruker det vi fant i b) og c) for å finne sannsynligheten for minst to spirer hvis vi sår tre frø:

PX2 = 1-PX=0-PX=1= 1-0,001-0,027= 0,972= 97,2%

Vi ser at det holder med tre frø for at minst 95 prosent skal spire.

e) Vi legger inn i GeoGebra. Vi velger binomisk fordeling med p=0,9. Vi setter svaret til å være P10X. Så prøver vi oss med ulike verdier for n til vi finner antallet forsøk vi må gjøre.

Vi finner at ved n=12 har vi

PX10=0,889 10,889=88,9%

Ved n=13 har vi

PX10=0,965 80,966=96,6%

4.10

a) Her har vi en hypergeometrisk fordeling. Vi har 28 mennesker, 8 av dem er nordmenn. Vi setter opp i GeoGebra med populasjon lik 28, n=28 og utvalg lik 5. Vi får at

PX=5=85200285=0,000 560,000 6

b) Vi bruker den samme fordelingen i GeoGebra, men setter PX=2:

PX=2=82203285=0,324 70,325

c) Her deler vi opp i to grupper, vi får ei gruppe med Per og Kari og ei gruppe med de 26 andre. I GeoGebra endrer vi nå n til 2.

PX=2=22263285=0,026 40,026

d) Her kan vi dele de 28 opp i tre ulike grupper: Per, Kari og resten. Vi definerer hendelsen P: Per er med, men ikke Kari.

Da får vi følgende utregning:

PP=11·10·264285=0,152 10,152

Vi kan også bruke fordelingen fra c) og finne P(X=1). Da får vi sannsynligheten for at nøyaktig 1 av de to er med. Denne sannsynligheten er 0,304 2, altså det dobbelte av at bare Per er med.

4.11

a)
P(S)=10750PS¯=740750=7475PT|S=0,933PT|S¯=1-0,994=0,006

b) Vi skal altså finne PT. Dette finner vi ved å finne summen av sannsynligheten for at testen slår ut på syke, og sannsynligheten for at testen slår ut på de friske.

PT=PTS+PTS¯PT=PS·PT|S+PS¯·PT|S¯PT=175·0,933+7475·0,006=0,018 30,018

c)
PAlle de ti smittede tester positivt=PT|S10=0,93310=0,499 80,500

d)
PAlle usmittede tester negativt=PT|S¯740=0,994740=0,011 60,012

e) Vi løser i GeoGebra. Vi bruker binomisk sannsynlighetsmodell med n=750 og p=0,018, og vi setter 10X10. Vi får at sannsynligheten er 0,075 8.

f) Vi endrer intervallet i modellen fra e) og setter 0X0. Vi får at sannsynligheten er 0,000 001 212 3, det vil si tilnærmet 0.

g) Her må vi finne kombinasjonen av at de 10 elevene som er smittet, tester positivt og de 740 andre tester negativt:

PDe ti positive testene er de ti smittede = 0,500·0,012= 0,006

4.12

Vi starter med å lage en algoritme:

1. Vi importerer "random".

2. Vi oppretter en variabel for å lagre antall seksere (suksess).

3. Vi lager ei for-løkke der vi kaster de tre terningene mange ganger.

4. Inne i for-løkka bruker vi if-elif for å sjekke om vi får en sekser på noen av terningene, og vi legger til resultatet i riktig plassholder.

5. Vi finner og skriver ut sannsynligheten for å komme ut av huset på første tur ved å ta antall suksesser delt på antall forsøk.

Programmet kan se slik ut:

python

1import random
2suksess = 0     #variabel for sekser
3antallForsok = 1000000 
4
5for i in range(antallForsok):
6    terning1 = random.randint(1,6) 
7    terning2 = random.randint(1,6) 
8    terning3 = random.randint(1,6)
9    if terning1 == 6:
10        suksess = suksess + 1
11    elif terning2 == 6:
12        suksess = suksess + 1
13    elif terning3 ==  6:
14        suksess = suksess + 1
15    
16        
17print(f"Sannsynligheten for å komme ut av huset på første tur er {(suksess/antallForsok):.3f}.")

En annen måte å løse det på kan være å bruke ei løkke inne i løkka:


4.13

Vi starter med å skrive en algoritme for programmet vi skal lage:

1. Vi importerer random slik at vi kan simulere terningkast.

2. Vi oppretter en variabel for antall forsøk hvor vi får 5 eller 6 på en av terningene (suksess).

3. Vi lager ei for-løkke der vi "kaster terningene" mange ganger.

4. Vi bruker en if-setning for å sjekke om vi vinner og legger resultatet til riktig plassholder.

6. Vi finner og skriver ut sannsynligheten for seier ved å dele antall suksesser på antall forsøk.

Programmet kan se slik ut:

python

1import random
2suksess = 0     #variabel for vinnerkast
3antallForsok = 1000000
4
5for i in range(antallForsok):
6    terning1 = random.randint(1,6)     #kaster terning 1
7    terning2 = random.randint(1,6)     #kaster terning 2
8    if terning1 > 4 or terning2 > 4:
9        suksess = suksess + 1
10        
11print(f"Sannsynligheten for å vinne i dette spillet er {(suksess/antallForsok):.3f}.")
4.14

Her kan det også være lurt å lage algoritmer først. Vi viser her bare forslag til programmer.

a)

Vi har 52 kort i en kortstokk. 13 av dem er hjerter. Så trekker vi tilfeldig 5 kort i kortstokken. Dersom det første kortet vi trekker ikke er en hjerter, trenger vi ikke å fortsette å trekke, da vet vi at vi har en fiasko. Så fort vi ikke trekker en hjerter, kan vi stoppe trekningen.

I simuleringen der vi trekker fra en "bunke" på 52 "kort", lar vi de 13 første tallene symbolisere hjerter. Vi kunne også ha valgt at de 13 siste tallene skulle ha symbolisert hjerter, eller vi kunne ha plukket ut hvilke som helst 13 andre av de 52 tallene. Det er enkelt å teste på om resultatet av trekningen er en hjerter når det betyr at vi tester om det tallet vi har trukket, er mindre enn 13. Legg merke til at vi for hver hjerter vi trekker, må redusere antall hjerter i kortstokken.

python

1import random
2
3suksess = 0
4fiasko = 0
5
6for i in range(100000):
7    a = random.randint(1,52)     #trekker det første kortet
8    if a > 13:     #a er ikke hjerter
9        fiasko = fiasko + 1
10    else:     #a er hjerter
11        b = random.randint(1,51)     #trekker det neste kortet
12        if b > 12:     #b er ikke hjerter
13            fiasko = fiasko + 1
14        else:     #b er hjerter
15            c = random.randint(1,50)     #osv.
16            if c > 11:
17                fiasko = fiasko + 1
18            else:
19                d = random.randint(1,49)
20                if d > 10:
21                    fiasko = fiasko + 1
22                else:
23                    e = random.randint(1,48)
24                    if e > 9:
25                        fiasko = fiasko + 1
26                    else:
27                        suksess = suksess + 1
28
29print(f"Sannsynligheten for å få fem hjerter er {(suksess/(suksess + fiasko)):.5f}.")

b)

Her bruker vi at vi vet at det vil være lik sannsynlighet for hver av de fire fargene, og vi utvider programmet i den siste linja ved å gange med 4:

print(f"Sannsynligheten for å få fem like kort er {(4*suksess/(suksess + fiasko)):.5f}")

c)

I denne oppgaven må vi tenke litt annerledes, siden vi ikke kan slutte trekningen med en gang vi ikke får en dame. Vi må trekke alle fem kortene og sjekke om vi får tre damer på hånda.

python

1import random
2
3antallForsok = 100000
4suksess = 0
5
6for i in range(antallForsok):
7    damer = 0    #plassholder for antall damer på hånda
8    kort = 0     #plassholder for verdien på kortet vi trekker
9    for j in range(5):    
10        kort = random.randint(1,52-j)   #vi trekker fem kort
11        if kort < (5-damer):            #vi sjekker om kortet er en dame
12            damer = damer + 1           #hvis kortet er en dame, teller vi det opp
13                                
14    if damer == 3:                      #vi sjekker om det ble tre damer  
15        suksess = suksess + 1           #vi legger til suksessen
16    
17sannsyn = suksess/antallForsok         
18 
19print(f"Sannsynligheten for å få tre damer er {sannsyn:.5f}.")

Hvis du ønsker at programmet ditt skal vise at du trekker for eksempel kløver dame eller spar ess, kan du bruke "product()" fra modulen "itertools". Under ser du et eksempel som ikke bare har simulert rent matematisk, men faktisk lagd kortstokken først ved å lage ei liste som inneholder alle kortene i kortstokken:

python

1import itertools, random
2
3sort = ["hjerter", "kløver", "ruter", "spar"]
4verdi = ["A", "2", "3", "4", "5", "6", "7", "8", "9", "10", "J", "Q", "K"]
5
6antallForsok = 1000000
7antallUtdelt = 5
8treDamer = 0
9
10for i in range(antallForsøk):
11    antallDamer = 0
12    kortstokk = list(itertools.product(sort,verdi))
13    for i in range(antallUtdelt):
14        nr = random.randint(0,len(kortstokk) - 1)
15        if kortstokk[nr][1] == "Q":
16            antallDamer = antallDamer + 1
17        del kortstokk[nr]
18    if antallDamer == 3:
19        treDamer = treDamer + 1
20        
21print(f"Fem kort er delt ut {antallForsøk} ganger. {treDamer} ganger ble resultatet at nøyaktig tre damer ble delt ut.")
22print(f"Sannsynligheten for at det er nøyaktig tre damer, blir ut fra dette {(treDamer/antallForsok):.5f}.")
CC BY-SASkrevet av Olav Kristensen, Stein Aanensen og Tove Annette Holter.
Sist faglig oppdatert 08.11.2021

Læringsressurser

Blandede oppgaver om sannsynlighet og kombinatorikk