Hopp til innhold

Fagstoff

Modulstrukturert opplæring: norsk og samfunnskunnskap

Underviser du etter læreplanene i modulstrukturert norsk og samfunnskunnskap? Her finner du ressurssamlinger for kompetansemål i faget samt for kompetansemål fra læreplanen for norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter.
Ung kvinne presenterer noe foran ei hvit tavle. Foto.

Om norsk og samfunnskunnskap i modulstrukturert opplæring for voksne

Modulstrukturert opplæring innebærer at læreplanen i et fag er delt inn i moduler som kan tas uavhengig av hverandre. Norsk og samfunnskunnskap inngår i alle modulstrukturerte opplæringløp.

Læreplanen for norsk og samfunnskunnskap inneholder relevante kompetansemål fra norsk vg2 yrkesfaglige utdanningsprogrammer eller norsk for minoritetsspråklige og fra samfunnskunnskap vg1 og vg2.

Relevante ressurser til norsk og samfunnskunnskap

Vi har laget en tabell for norsk og samfunnskunnskap og en for norsk og samfunnskunnskap for minoritetsspråklige. Hver tabell lister opp kompetansemålene med lenker til filtrerte søk. Søkeresultatene består av emner, fagstoff, oppgaver, læringsstier og kildemateriale som er laget for ungdommer i norsk og i samfunnskunnskap, og er hentet fra ndla.no.

Vi håper de filtrerte søkene hjelper deg med å finne relevante ressurser for undervisningen din. Du står fritt til å bruke, bearbeide og tilpasse ressursene. Nederst i hver ressurs står det informasjon om regler for bruk.

Modul: norsk og samfunnskunnskap

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte SØK

Kompetansemål

Søk fra fag

reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
norsk (NOR01-06)
lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
norsk (NOR01-06)
bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
norsk (NOR01-06)
kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
norsk (NOR01-06)
bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
norsk (NOR01-06)
orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
norsk (NOR01-06)
skrive tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving på hovedmål
norsk (NOR01-06)
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
norsk (NOR01-06)
utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over egne digitale spor, utforske hvem som har tilgang til sporene, og drøfte hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
samfunnskunnskap (SAK01-01)
utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
samfunnskunnskap (SAK01-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen norsk og samfunnskunnskap

Modul: norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter

Norsk kort botid er et fag under utvikling på NDLA og har begrenset antall ressurser tilgjengelig skoleåret 2024–2025. Ressurser publiseres fortløpende.

Klikk på et kompetansemål for å få opp filtrerte søkeresultater.

Lenker til filtrerte SØK

Kompetansemål

Søk fra fag

reflektere over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
norsk kort botid (NOR09-04)
lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon, begrunne egne meninger og delta i diskusjoner
norsk kort botid (NOR09-04)
uttrykke seg med forståelig uttale, forstå vanlige idiomer og ha et stort nok ordforråd til å forstå hovedinnholdet i undervisningen
norsk kort botid (NOR09-04)
sammenstille informasjon fra ulike tekster, markere sitater og vise til kilder i egne tekster
norsk kort botid (NOR09-04)
kommunisere muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
norsk kort botid (NOR09-04)
bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig område
norsk kort botid (NOR09-04)
orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
norsk kort botid (NOR09-04)
skrive enkle tekster i ulike sjangre tilpasset mottaker, formål og medium for hånd og på tastatur, og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
norsk kort botid (NOR09-04)
kjenne til og bruke sentrale regler om rettskriving, formverk, setningsbygning og tekstbinding og variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
norsk kort botid (NOR09-04)
sammenligne noen særtrekk ved norsk språk med eget morsmål eller andre språk eleven kjenner
norsk kort botid (NOR09-04)
bruke norskspråklige og flerspråklige digitale læringsressurser knyttet til ulike fag for å utvikle uttale, ordforråd og begrepsapparat
norsk kort botid (NOR09-04)
utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over egne digitale spor, utforske hvem som har tilgang til sporene, og drøfte hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
samfunnskunnskap (SAK01-01)
utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
samfunnskunnskap (SAK01-01)
reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten
samfunnskunnskap (SAK01-01)
drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv
samfunnskunnskap (SAK01-01)
vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
samfunnskunnskap (SAK01-01)

Utdanningsdirektoratet: kompetansemål og vurdering for modulen norsk og samfunnskunnskap for språklige minoriteter

CC BY-SASkrevet av Johannes Leiknes Nag og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 15.07.2024

Læringsressurser

Modulstrukturert opplæring for voksne