Engelsk YF på NDLA inneholder et bredt utvalg av ressurser, og alle er ikke tatt med i denne årsplanen. Gjør deg kjent med ressursene som finnes på NDLA, slik at du kan tilpasse årsplanen etter dine elevers interesser og behov.
Ressursene og strukturen som er foreslått i denne årsplanen, legger til rette for at elevene skal kunne
reflektere kritisk og selvstendig
vurdere ulike lands språklige og kulturelle innflytelse fra et historisk ståsted
studere ulike litterære tekster for bedre å forstå kulturen og samfunnet i det aktuelle landet
utvikle egen språkforståelse
utvikle evnen til å skrive gode og strukturerte tekster
utvikle evnen til å anvende kilder på en korrekt måte
utvikle evnen til å kommunisere på engelsk i arbeidssituasjoner, muntlig og skriftlig
Bare de mest sentrale kompetansemålene fra læreplanen er tatt med i årsplanen. Alle kompetansemålene finner du her:
Kompetansemål, engelsk YF
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
bruke egnede strategier i språklæring, tekstskaping og kommunikasjon
bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling
bruke mønstre for uttale i kommunikasjon
lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner
uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner
bruke kunnskap om sammenhenger mellom engelsk og andre språk eleven kjenner til i egen språklæring
bruke kunnskap om grammatikk og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
lese og sammenfatte faglig innhold fra engelskspråklig dokumentasjon
lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
vurdere og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk
beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk
utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill