Hopp til innhold
Fagartikkel

Verdikjeden

Verdikjeden beskriver alt som inngår i produksjonen av varer og tjenester, helt fram til de leveres til kunden.

Hva er en verdikjede?

En verdikjede gir et bilde på den samla verdi­skapinga i en bedrift, det vil si det arbeidet som gjøres for å produsere, markedsføre og levere de produktene og tjenestene som bedriften tilbyr. Noen vil til og med si helt fram til produktet er blitt søppel og enten destrueres, deponeres eller gjenbrukes.

Aktivitetene kan vi gruppere i en «kjede» fra leverandøren til kunden. I kjeden finner vi også dem som driver med montering, service og vedlikehold av produktet. I hvert ledd i kjeden skapes det verdi, og kjeden kaller vi derfor en verdikjede.

Verdiskaping og lønnsomhet

I prinsippet består all næringsvirksomhet i at innsatsfaktorer (f.eks. råvarer) omformes til produkter og tjenester. Merverdien som skapes i denne omformingsprosessen, kaller vi verdiskaping, og det er verdiskapingen som utgjør grunnlaget for lønnsomheten til alle bedrifter.

Verdikjeden består altså av alle innsatsfaktorene som inngår i produksjonen av en vare og leveringen av varen til en kunde. Målet er derfor å gjøre denne verdikjeden så effektiv som mulig, slik at bedriften blir mest mulig lønnsom.

Logistikk og vareflyt

Vareflyt handler om hvordan råvarer og produkter fraktes mellom de ulike aktørene. Denne vareflyten starter der råvarene produseres, og slutter når forbrukeren har fått varen sin. Vi tenker oss at vareflyten består av en kjede aktører som enten produserer, distribuerer eller forhandler varen. Denne kjeden av aktører er en viktig del av verdikjeden.

Planlegginga og administreringa av vareflyten kaller vi logistikk. Logistikk dreier seg også om å styre vareflyten mest mulig effektivt for å holde kostnadene så lave som mulig.

Se et eksempel på vareflyt i praksis i videoen nedenfor.

Lengde på videoen: ca. seks minutter. Video: Tom Knudsen & Jarle Sten Olsen / CC BY-ND 4.0

Hvordan kan vi effektivisere verdikjeden?

Verdikjeden er uavhengig av den formelle organisasjonsstrukturen til bedriften. Når vi betrakter verdikjeden, må vi derfor bort fra en tradisjonell båstenkning der alle kun arbeider med sin del av prosessen. Vi må se på verdikjeden som en helhetlig prosess som skal gjøre bedriften konkurransedyktig. Det vil si at vi skal levere et konkurransedyktig produkt og samtidig være lønnsomme. En effektiv verdikjede kan både redusere kostnadene for bedriften og øke konkurranseevnen overfor kundene.

Når vi skal forbedre effektiviteten i verdikjeden, må vi arbeide på forskjellige plan.

Organisatorisk struktur

Vi må se på hvordan bedriften er organisert. Er det skapt hindringer som gjør samarbeid vanskelig? Er det en logistikksjef med et overordnet ansvar for effektiviteten i verdikjeden?

Styrings- og planleggingssystemer

Styrings- og planleggingssystemene kan også påvirke effektiviteten. Er de systemene og prinsippene vi bruker for å planlegge og styre materialstrømmen, hensiktmessige? Er de egna til å fremme samarbeid i hele verdikjeden?

Vareflyt

Hvordan er vareflyten? Kan vi gjøre endringer i logistikken for å gjøre den mer effektiv?

For best mulig logistikk må vi se transportsystemet, lagersystemet, produksjonssystemet og salgs-, markedsførings- og økonomisystemet i bedriften i sammenheng. Vi må se på vareflyten som en helhet, fordi det gir et bedre totalresultat for bedriften.