Hopp til innhold

Arbeidsoppdrag

Feltarbeid: Mangfold og konkurranse på fuglebrettet

Lag en fôringsplass for fugler. Observer og registerer artsmangfold og konkurranse.

Bakgrunn

Om vinteren er hver dag en kamp for å unngå sultedøden for mange småfugler. Forbrenningen er på sitt høyeste på denne tida av året, og samtidig er det ofte dårlig tilgang på mat. De fleste fugler er aktive om dagen, og den korte perioden med dagslys bruker de stort sett til å lete etter mat eller holde seg i ro for å spare energi.

Denne situasjonen gjør at mange fugler har lettere for å nærme seg mennesker om vinteren. Lag en fôringsplass for å hjelpe fuglene med å få i seg nok energi, og benytt muligheten til å studere fuglene på nært hold.

Hensikt

Hensikten med feltarbeidet er å bli kjent med noen vanlige fuglearter, kartlegge forekomst og observere atferd.

Framgangsmåte og resultater

  1. Planlegg og lag en fôringsplass for fugler. Hva er viktig å tenke på for å unngå spredning av sykdommer?
  2. Plasser fôringsplassen slik at det er lett å observere selv om dere sitter inne. For å slippe å sitte og observere mange timer i strekk kan dere sette opp et kamera og filme kontinuerlig.
  3. Prøv ut ulike typer fôr, og se om det påvirker hvilke arter som besøker fôringsplassen. Hvordan kan dere få større artsmangfold på fuglebrettet?

    Forslag til ulike typer mat på fôringsplassen (fuglevennen.no)

  4. Noter vær, temperatur og tid på dagen.
  5. Registrer og tell antallet individer av ulike fuglearter og andre dyr i løpet av en bestemt periode. Sett opp et kamera som fanger opp det som skjer når dere ikke har mulighet til å sitte og observere.
  6. Observerer dere konkurranse mellom arter på fôringsplassen? Hva med konkurranse innen samme art? Beskriv det dere observerer (atferd, hvilke arter som er involvert, utseendet til individer som dominerer, og annet). Er det andre dyr enn fugler som konkurrerer om næringen?

Konklusjon

  • Ut fra dere har observert: Hvilken effekt har tilgangen på ulike typer mat på fôringsplassen?
  • Forklar atferd dere har observert, ved å bruke faguttrykk som abiotiske faktorer, biotiske faktorer, konkurranse, næring, art, habitat, nisje og biologisk mangfold.

Videre arbeid

Lag en dokumentarfilm fra fuglebrettet. Bruk virkemidler fra sjangeren naturfilm med dramatisk musikk, scener bygd opp for å skape spenning og kommentarer med innlevelse og alvor. Flett inn relevante fagord på en naturlig måte.

Relatert innhold

Kilder

Fuglevennen. (u.å). Fugler ved fôringsplassen. Hentet 25. januar 2021 fra https://www.fuglevennen.no/aktiviteter/foringsplassen/?vis=veiledning

Hogstad, Olav. (2015, 14. januar). Slik overlever småfuglene vinteren. Hentet 25. januar 2021 fra https://forskning.no/dyreverden-fugler/slik-overlever-smafuglene-vinteren/518989

CC BY-SASkrevet av Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 20.04.2021

Læringsressurser

Feltarbeid om vinteren