Feltarbeid: fugleobservasjoner
I denne oppgaven skal dere observere og registrere fuglelivet på ekskursjonsområdet.
Det beste er om dere kan lage en observasjonspost på forhånd et stykke unna der resten av klassen holder til, slik at fuglene ikke blir skremt. Hvis dere har kamuflasjetelt til rådighet på skolen, er det lurt å sette dem opp noen dager på forhånd. Husk å få tillatelse fra grunneieren, og vær oppmerksom på at det kan være lokale regler for hvor det er tillatt å sette opp slikt utstyr. I vernesoner er det ofte forbudt å sette opp telt.
Finn ut om det finnes egne tårn til fuglekikking i ekskursjonsområdet.
Øv på å kjenne igjen fugler på sangen. Med appen Whatbird.no kan dere ta opp fuglesang og få forslag til hvilke fugler det er dere hører.
Hvilke fuglearter finnes?
På forhånd må dere sette dere inn i hvilke fuglearter som er vanlige langs kysten der dere bor. Det kan lønne seg å se om et lokallag av Norsk Ornitologisk Forening (NOF) er aktivt i området. I så fall kan dere få mye nyttig informasjon derfra.
Lag en lokal artsliste der dere kan krysse av arter dere observerer.
For å observere fugl må man ha tålmodighet, være godt kamuflert og være stille.
- Velg et sted der dere kan rigge deg til med kamuflasjeutstyr eller gjemme dere i terrenget og samtidig ha godt utsyn over ekskursjonsområdet.
- Bruk øynene godt, og ta også i bruk teleskop og kikkert.
- Prøve å artsbestemme fugler på bakgrunn av fuglesang.
- Ligg stille, og registrer fuglelivet gjennom hele dagen.
- Kryss av på artslista. Noter hvilke arter som er mest tallrike.
- Hvis dere ser fugler dere ikke kjenner, prøv å slå opp i fugleboka.
Til ekskursjonsrapporten
- Lag en beskrivelse av ekskursjonsområdet.
- Lag en oversikt over artene dere på forhånd forventet å observere.
- Presenter artslista og eventuelt antallsstatistikk.
- Gi eksempler på hvordan arter er tilpasset leveområdet sitt.