Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Oppsummeringsoppgaver – mikroorganismer

Her finner du varierte oppgaver om mikroorganismer. Oppgavene gir deg god trening i nye begreper og en fin oversikt over emnet.

Oppgave 1. Sant eller usant?

Ta stilling til påstandene om mikroorganismer, og avgjør om de er sanne eller usanne.

Oppgave 2. Hva regnes som mikroorganismer?

Dra og slipp det som regnes som mikroorganismer, til boksen.

Oppgave 3. Hva har mikroorganismer til felles?

Ta utgangspunkt i fasiten til oppgave 2. Diskuter to og to eller i grupper.

  1. Kan dere finne egenskaper som er felles for alle disse mikroorganismene?
  2. Ta stilling til de alternativene som ikke er mikroorganismer. Diskuter hvorfor de ikke regnes som det.
  3. Skriv deres egen definisjon av hva som menes med mikroorganismer.
  4. Bruk definisjonen deres til å velge ut de organismene som passer til beskrivelsen. Hva finner dere ut? Må dere justere definisjonen for å få med bare det som er mikroorganismer på bildet nedenfor?

  5. Finn en definisjon av mikroorganisme på nettet. Sammenlikn denne definisjonen med deres definisjon. Hva skiller forklaringene fra hverandre? Hva er likt?

Oversikt over størrelsen til ulike typer mikroorganismer. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 4. Oppbygningen av bakterier

Dra og slipp.

Oppgave 5. Oppbygningen av virus og virustyper

Dra og slipp virusdelene og navna på virustypene til rett plass.

Oppgave 6. Venn-diagram med bakterier og virus

  1. Hvilke egenskaper

    • gjelder kun bakterier?

    • gjelder kun virus?

    • er felles for både bakterier og virus?

    Dra boksene til det feltet som passer i Venn-diagrammet.
    NB! Det er ikke sikkert at alle boksene skal plasseres ut.

  2. Hvilke andre likheter eller forskjeller mellom bakterier og virus kjenner du til?

  3. Bruk det du har kommet fram til i oppgavene ovenfor, til å forklare for en annen hva som kjennetegner

    • bakterier

    • virus

Oppgave 7. Syk av bakterier

Gi eksempler på sykdommer som framkalles av bakterier.

Oppgave 8. Binær fisjon

Hvilke fordeler har bakterier av at de kan formere seg ved binær fisjon (todeling)? Er det noen ulemper med en slik måte å formere seg på?

Oppgave 9. Plasmider

  1. Hva er plasmider?

  2. Hvilken nytte har bakteriene av plasmider?

Oppgave 10. Formering hos virus

Bruk figuren til å forklare forskjellen på hvordan lytisk og lysogen formering hos virus foregår. Stikkord: vertscelle, endocytose, eksocytose, celledeling, arvestoff.

To ulike sykluser hvor virus-partikkelen trenger inn i cella og formerer seg. I det ene tilfellet blir det flere viruspartikler i cella, helt til den sprekker. I det andre tilfellet blir det flere viruspartikler ved at vertscella deler seg. Illustrasjon.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 11. Velg riktig svaralternativ

Oppgave 12. Hva ser du her?

  • Hvor mange ulike mikroorganismer finner du på bildet?

  • Klarer du å finne ut hva slags mikroorganismer det er?

Mikroskopbilde av mikroorganismer. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave 13. Mikroskopiske overraskelser?

Nå har dere jobbet mye med mikroorganismer. Skriv ned tre ting som har overrasket deg når det gjelder mikroorganismer, og fortell det deretter til en medelev.

Kilde

Clark, M. A., Douglas, M. & Choi, Jung. (2018, 28. mars). Review Questions. OpenStax. Biology 2e. Hentet fra: https://openstax.org/books/biology-2e/pages/22-review-questions

CC BY-SASkrevet av Camilla Øvstebø og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 27.09.2022

Læringsressurser

Mikroorganismer