Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Forsøk: Tetthet og løselighet til ulike stoffer

Hvorfor flyter noen stoffer oppå andre? Hvilke stoffer er det mulig å blande? Utforsk tettheten og løseligheten til noen vanlige stoffer.
Tre reagensrør med løsninger i ulike farger som ikke blandes. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Hensikt

Dere skal sammenligne tetthet og løselighet for ulike stoffer og forsøke å forklare det dere observerer.

Framgangsmåte og resultater

Fem reagensglass med fargede løsninger. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Del 1 – bland alle stoffene

  1. Hell 1–2 ml av hver av de fem løsningene i hvert sitt reagensglass.
  2. Hva tror dere skjer hvis dere heller de fire andre løsningene over i reagensglasset med flytende honning? Lag en hypotese for hva som vil skje med væskene når dere blander dem sammen.
  3. Hell like deler av hver av de fire andre løsningene over i reagensglasset med sirup. Hva observerer dere?

Del 2 – alle stoffene i samme reagensglass

  1. Hell ett og ett av stoffene forsiktig over i det samme reagensglasset i denne rekkefølgen:
    1. flytende honning
    2. oppvaskmiddel
    3. vann
    4. matolje
    5. rødsprit

    Hva observerer dere?

  2. Hold tommelen over åpningen på reagensrøret, og snu røret opp ned et par ganger. Hva observerer dere?

Del 3 – beregn massetettheten til stoffene

  1. Mål opp like volumer av de ulike stoffene.
  2. Vei hver av løsningene på en labvekt.
  3. Regn ut tettheten til stoffene i g/l eller mg/ml.

Konklusjon og diskusjon

  1. Stemmer resultatet dere får ut av forsøket, med gruppas hypotese?
  2. Kan vi lage en teori om hva som skjer når vi blander løsninger med ulik tetthet? Skriv ned gruppas teori.
  3. Forklar resultatene fra del 1 og del 2 med massetettheten til stoffene.
  4. Hvorfor blandes noen stoffer?

Spørsmål til diskusjon:

  • Hvorfor legger fettet seg øverst som et eget lag?
  • Hvorfor er det nødvendig å bruke såpe ved vask av for eksempel middagstallerkener?
  • Hvilke rester etter «middagen» kan vaskes bort med bare vann?
CC BY-SASkrevet av Tove Wiig og Thomas Bedin.
Sist faglig oppdatert 08.01.2020

Læringsressurser

Forskning, metoder og modeller