Størrelse på medieinnhold i sosiale medier
Vi kan sjekke sosiale medier på både datamaskin, nettbrett og mobil. Svært mange bruker mobiltelefonen til nettsurfing og sosiale medier, og dette har bidratt til å endre formatene i sosiale medier. Video er tradisjonelt et medium som presenteres i breddeformat, 16:9 og tidligere 4:3. Nå går utviklingen i retning av nye størrelser, og vi ser en del kvadratiske formater og høydeformater (vertikale) i nyere sosiale medier som Snapchat, TikTok og Instagram.
Det er viktig å tenke på formatet når du skal lage innhold til ulike plattformer. Her finner du en oversikt over vanlige formater i kjente sosiale medier. Du kan også søke opp det aktuelle sosiale mediet og finne informasjon om formater på de tilhørende nettsidene. Skal du lage innhold, for eksempel en annonse, til en nettavis eller et nettsted, vil også deres nettsider inneholde informasjon om aktuelle størrelser.
Forklaring av kvadratisk, vertikal og horisontal
Kvadratisk: firkantet, like høyt og bredt (for eksempel 1:1, 1080 x 1080 px)
Vertikal: stående, høydeformat (for eksempel 1080 x 1920 px)
Horisontal: liggende, breddeformat (for eksempel 16:9, 1080 x 556 px)
Snapchat
- høydeformat (vertikalt)
- bilder, stories og annonser: 1080 x 1920 px
- bakgrunnsbilde: 1500 x 500 px
- bilde: 1024 x 512 px
YouTube
- breddeformat (horisontalt)
- video: 16:9
TikTok
Bilde
Ingen restriksjoner. Selskapet foreslår 1200 x 628 px.
Video
- minimum 720 x 1280 px, 640 x 640 px eller 1280 x 720 px
- 9:16, 1:1 eller 16:9
Bilde
- minimum 1080 x 1080 px
- fotografier helst i JPG- eller PNG-format
- 1,91:1 til 4:5
Bilde med lenke
- 1,91:1 til 1:1
- minimum 1080 x 1080 px
Toppbilde og bilde til arrangement
- toppbilde: 823 x 315 px
- hovedbilde til arrangement: 1980 x 1080 px
Video
- 16:9 til 9:16
- best mulig oppløsning, Facebook anbefaler H.264
- høydeformat (vertikalt) 4:5
- kvadratisk: 1080 x 1080 px
- breddeformat: 1080 x 556 px
- høydeformat: 1080 x 1350 px
- Instagram stories: 1080 x 1920 px
Noen tips når du skal lage innhold til flere plattformer
- Ta mange bilder i både bredde- og høydeformat.
- Ta opp video i både bredde- og høydeformat.
- Ha negativt rom (luft) rundt hovedmotivet, slik at du kan bruke materialet på flere måter.
- Lag innhold som framstår enhetlig (like farger og skrifttyper, lik visuell stil).
- Tilpass innholdet til hvert enkelt format / hver enkelt plattform.