Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Digital valgkamp på sosiale medier

Sosiale medier spiller en sentral rolle i norsk valgkamp. Liker-klikk, engasjement og delinger skal omgjøres til stemmer. Gjennom digital og målrettet markedsføring vil de politiske partiene påvirke deg som førstegangsvelger.
Foto av tre ungdommer med mobiltelefoner i hendene.
Åpne bilde i et nytt vindu

Innledning

Hensikten med politisk reklame er å påvirke holdninger til politiske spørsmål. Kommunikasjonsstrategier i sosiale medier er blitt en viktig del av dagens politiske valgkamp. Gjennom personrettet og skreddersydd politisk reklame på sosiale plattformer har politikerne en unik mulighet til å påvirke deg og andre førstegangsvelgere.

Arbeidsoppdrag: Utforsk et parti sin politiske valgkamp i sosiale medier

Jobb i grupper og sett dere inn i et tildelt eller et selvvalgt parti. Undersøk og diskuter følgende: Hvordan fører partiet sin politiske valgkamp på sosiale medier?

1. Individuell forberedelse til gruppearbeid

a) Sett deg inn i hva partiet står for.

b) Noter svar på spørsmålene for hvert av eksemplene du jobber med:

  • I hvilke sosiale mediekanaler finner du den politiske reklamen?

  • Hva er budskapet i den politiske reklamen?

  • Vurder hvordan budskapet henger sammen med det partiet står for.

  • Hvilke er de viktigste som blir brukt?

  • Hvem tenker du er målgruppa for reklamen?

2. Arbeid i gruppa

a) Presenter ett eller to eksempler hver.

Velg ett eller to eksempler du presenterer til gruppa di med vekt på

  • kanal

  • budskap og sammenheng til partiprogrammet

  • virkemidler

  • målgruppe

b) Sammenlikn eksemplene dere har funnet.

  • Hva er likheter og forskjeller?

  • Hvorfor får dere ulik politisk reklame?

  • Hva vil partiet overbevise dere om?

  • Hvordan vil dere oppsummere partiet sin politiske valgkamp i sosiale medier?

  • Diskuter: I hvilken grad blir dere påvirket av politisk reklame?

c) Forbered presentasjon til klassen: Hva kjennetegner partiets politiske valgkamp i sosiale medier?

Illustrasjon av person med hettegenser som spiller fløyte foran en bærbar datamaskin. Ut av fløyta strømmer enere og nuller. På skjermen vises et valgresultat i form av et søylediagram, og den midterste søylen beveger seg som en svaiende slange.
Åpne bilde i et nytt vindu
  • Velg ett eller to eksempler dere presenterer i gruppa.

  • Oppsummer hva som kjennetegner partiets valgkamp i ulike sosiale mediekanaler.

  • Hvilke virkemidler blir brukt?

  • Hvilke budskap treffer førstegangsvelgere best, tenker dere?

3. Presentasjon og diskusjon i klassen

a) Presenter partiets politiske reklame i sosiale medier.

  • Hver gruppe holder sin presentasjon.

b) Diskuter spørsmålene, først i gruppa, så i klassen.

  • Hvilke politiske reklamer fungerer best?

  • Hva tror dere påvirker førstegangsvelgerne mest? Begrunn svaret.
  • Diskuter påstanden: Valgkampen på sosiale medier fører til et økt fokus på politikerne som personer, og politiske saker får mindre oppmerksomhet.

  • Pek på positive og negative sider ved politisk reklame i sosiale medier.

Relatert innhold

CC BY-SASkrevet av Eva Sophie Wolff-Hansen og Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 27.06.2023

Læringsressurser

Politisk kommunikasjon