Oppgave
Oppgaver til Dryads – Girls Don't Cry
Filmen Dryads – Girls Don't Cry fra 2015 handler om musikk, kreativitet, ungdomstid og intriger. Filmens tematikk gjør den relevant for flere av mediefagene. I oppgavene til filmen jobber dere med filmanalyse, åndsverkloven og sosiale medier.
Karakterer og konflikt
- Gi en kort beskrivelse av de to karakterene Hilde og Henriette.
- Hva er filmens hovedkonflikt?
- Hvordan endrer Hilde seg i møte med hovedkonflikten?
Beskriv filmens vendepunkt (point of no return) og klimaks.
Musikk
- Ulike musikktyper brukes gjennomgående i hele filmen (korsang, bandøvinger, låter som spilles på fest, og konsertopptak fra Hovefestivalen).
- Gi en beskrivelse av hvordan filmen bruker musikk som virkemiddel.
Tittel: Dryads – Girls Don't Cry
- Hva betyr filmens tittel?
- Hvorfor tror du filmskaperne har valgt denne tittelen?
Diskuter gjerne spørsmålene i grupper eller sammen i klassen.
Åndsverk og opphavsrett
Hilde, som åpenbart har talent for foto og film, lager en musikkvideo til en av låtene til Dryads. Hun publiserer musikkvideoen på YouTube uten at Henriette og de andre bandmedlemmene i Dryads vet om det eller har gitt tillatelse.
- Hva er et åndsverk?
- Hva mener vi med begrepet opphavsrett?
- På hvilken måte bryter Hilde med prinsippene i åndsverkloven når hun laster musikkvideoen opp på YouTube?
- Hvilken betydning får musikkvideoen for karrieren til Dryads?
Sosiale medier
Når foreldrene til Hilde finner ut at hun har løyet for dem og vært på fest hos Henriette i stedet for på overnatting hos bestevenninnen Anette, er straffen blant annet at hun ikke får bruke internett eller mobiltelefon på ubestemt tid.
- Gir filmen et riktig bilde av ungdoms bruk av mobiltelefon og sosiale medier?
- Sammenlikn Hilde og Henriettes mediebruk.
Relatert innhold
Kildemateriale
Dryads – Girls Don't Cry«Dryads - Girls Don't Cry» er en film om ungdomstid, vennskap og musikk.