Globale strømmetjenester påvirker markedet og kulturen
Måten vi ser filmer og serier på, har blitt endret av digitaliseringen. Vi velger selv hva vi vil se, og når og hvor vi vil oppleve det. Trenden er at de gode historiene har flyttet seg fra filmlerretet til strømmetjenestene.
Aktører som Netflix og HBO har de siste årene tatt opp kampen mot de etablerte film- og tv-selskapene. En slik utvikling blir kalt en radikal innovasjon. Det betyr at ny teknologi og nye forretningsmodeller gjør de gamle markedsmodellene for produksjon og distribusjon irrelevante.
Både produsent og distributør
Det amerikanske produksjon- og distribusjonsselskapet Netflix drev opprinnelig med fysisk filmutleie til faste abonnenter. I dag tilbyr selskapet en verdensomspennende strømmetjeneste for film, tv-serier og dokumentarer. I oktober 2021 hadde Netflix 213,6 millioner abonnenter fra hele verden.
Produksjon- og distribusjonsselskapet HBO (forkortelse for Home Box Office) er eid av HomeBoxOffice Inc. og Warner Media Entertainment. I 2021 hadde de to strømmetjenestene deres, HBO og HBO Max, 64 millioner betalende abonnenter.
I tillegg til å være distributør av andres innhold er HBO og Netflix også produsenter av egne filmer og dramaserier med høy kvalitet. Et synlig bevis på det er at Netflix-serien The Crown i 2021 mottok den prestisjetunge Emmy-prisen for beste dramaserie.
Samme innhold på ulike plattformer
Strømmeselskapene tilbyr kunder innhold på forskjellige plattformer, som mobil, internett og betal-tv. Det spiller mindre rolle hvilken plattform kundene benytter seg av. Målet er å få seerne hektet på innholdet slik at selskapet kan finansiere og produsere flere og bedre programmer.
Fra dramaserier til spill?
Dataspill blir mer og mer populære, spesielt blant yngre forbrukere. Spillene har over tid utviklet seg til å bli dramatiserte visuelle fortellinger, der spillerne selv kan påvirke det som skjer. Netflix vurderer derfor om de skal innlemme dataspill i sine strømmetjenester.
I 2018 kom Europaparlamentet med et direktiv som gjør det mulig å pålegge strømmetjenester som HBO og Netflix å ha minst 30 prosent europeisk innhold i bibliotekene sine. Selskapene skal også bidra til produksjon av film og tv-serier i de landene de operer i.
Netflix og HBO Max (tidligere HBO Nordic) tilbyr derfor en rekke norskproduserte filmer og serier til norske seere. Den første norskproduserte serien som ble vist på HBO, var dramaserien Beforeigners (2019).
Noen norsk produksjoner har også nådd det amerikanske seermarkedet, blant annet den humoristiske dramaserien Lilyhammer, som spiller på stereotype kulturforskjeller mellom nordmenn og amerikanere.
Slik lyder slagordet til den amerikanske betal-tv-kanalen Home Box Office (HBO).
The Sopranos, The Wire, Six Feet Under, Sex and the City og Boardwalk Empire er bare noen eksempler på HBO-serier som har blitt kjent verden over. Tv-serien The Sopranos hadde premiere i januar 1999, og siden da kan man si at HBO har vært symbolet på amerikanske kvalitetsdrama på tv. Mest kjent er likevel dramaserien Game of Thrones, som ble sendt i åtte sesonger.
HBO lager ofte komplekse serier som krever en del bakgrunnskunnskap for å forstå plottet. Noen seere hevdet at de måtte se de tre første episodene av The Wire hele ni ganger før de forstod hva serien egentlig handlet om.
Amerikanske filmer og dramaserier blir sett av mennesker over hele kloden. Disse fiktive fortellingene former de tankene vi gjør oss om rett og galt, og de forestillingene vi har om det gode liv, enten vi bor i Japan, Palestina, Kenya eller Norge.
Dramaseriene er derfor viktige eksportører av kulturelle verdier. Når slikt innhold blir spredt gjennom globale strømmetjenester, har de nasjonale myndighetene lite styring over hva innbyggerne mottar av kulturelle impulser fra verden utenfor.
Noen velger å kalle denne formen for påvirkning for amerikansk kulturimperialisme, siden amerikansk underholdningsindustri over tid har vært dominerende på verdensbasis.
Strømmegigantene utvider den kulturelle sfæren
De siste årene har distribusjon av egenprodusert innhold fra Asia og Europa vist seg å være god forretning. I 2021 hadde Netflix stor suksess med den sørkoreanske serien Squid Game. I denne serien konkurrerer personer i barneleker om å vinne en formue. De som taper, blir drept.
Fire uker etter lanseringen hadde over 142 millioner mennesker verden over sett serien. Det asiatiske markedet tar spesielt godt imot serier som formidler asiatisk kultur.
Hva mener norske seere om tv-serien Squid Game?
I Norge har Squid Game blitt tatt imot med både fasinasjon og moralsk fordømmelse.
Finn ut hvorfor.
Fordyp deg gjerne i Kristoffer Gaarder Danneviks artikkel "Squid Games nerve" i Agenda Magasin.
Noen viktige begreper
kulturimperialisme
radikal innovasjon
strømmetjeneste
Relatert innhold
Et forslag til hvordan du kan gå fram når du skal analysere et episodisk fjernsynsdrama.