Utforsk EUs teknologi- og mediepolitikk
Del klassen inn i fem grupper. Hver gruppe skal ha
en arbeidsleder
én eller to referenter som tar notater underveis
minst to elever som er ansvarlige for å presentere det gruppa finner ut
én elev som har ansvar for å stille spørsmål til de andre gruppene
Hver gruppe skal utforske en av fem retningslinjer eller lover fra EU ved å søke i offentlige dokumenter og nettaviser. Velg blant disse:
AMT-direktivet
GDPR-forordningen
DSA-forordningen
DMA-forordningen
DSM-direktivet
Gruppa skal finne ut
hva direktivet eller forordningen handler om
hvorfor det er aktuelt og relevant å regulere det aktuelle området
i hvilken grad EUs retningslinjer og lover påvirker norsk mediepolitikk
De viktigste funnene skal dere presentere muntlig for resten av klassen på en engasjerende måte. Som støtte skal gruppa bruke et digitalt presentasjonsverktøy.
Etter hver presentasjon skal en elev fra hver av de andre gruppene stille minst ett spørsmål som gruppa har forberedt til innholdet i presentasjonen.