Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Bli god på ledetekster

Skrevet av Albertine Aaberge og Maria Stubhaug.
Sist oppdatert 8.08.2024
Veiledning

Hvordan jobbe med ledetekster

Gode ledetekster er viktig når du skal bruke praterobot i læringsarbeid. Her går vi gjennom seks konkrete tips til hvordan du kan formulere ledetekster slik at du får den hjelpen du trenger fra prateroboten.

Innlogging på NDLAs praterobot

Vær oppmerksom på at digitale tjenester med innlogging kan samle inn persondata, og at dette krever databehandleravtale.

Bruk for eksempel NDLAs praterobot dersom den er tilgjengelig for skolen din. Du finner den ved å logge deg inn på Min NDLA.

Hva er en ledetekst?

En ledetekst er instruksen vi skriver inn i en praterobot. For å få mest mulig ut av en praterobot må du øve deg og lære deg kunsten å lage gode ledetekster. Vi formulerer ledetekster på ulike måter avhengig av hva vi bruker prateroboten til. Gode ledetekster bidrar til at vi får den hjelpen vi trenger.

Hva vil du?

Du må vite hva du vil. Er du usikker på hva du er ute etter, vil svarene du får fra prateroboten, være vage og upresise også. Før du starter ei økt med en praterobot, bør du ha klart for deg hva du er interessert i å lære mer om, hva du vil utforske, eller hva du trenger hjelp til å forstå.

Er det et faglig tema du skal sette deg inn i og forstå? Skal du sette deg inn i en problemstilling? Eller skal du finne løsningen på et praktisk problem? Jo bedre du kjenner emnet på forhånd, jo enklere er det å få hjelp av prateroboten.

Prøv, sjekk, juster og gjenta

Du må være forberedt på prøving og feiling, det vi kaller iterasjoner, når du bruker prateroboter. Er svaret til prateroboten relevant? Er det hjelp i den? Dersom ledeteksten ikke gir deg nyttige eller fornuftige svar med én gang, må du endre ord, omformulere, starte på nytt eller følge opp med nye instrukser. Har du gode nok fagkunnskaper til å vurdere om svarene du får, er riktige?

Vær oppmerksom på at forskjellige språkmodeller (som GPT-3.5, GPT-4o, Claude, Llama), responderer ulikt på de samme ledetekstene. Den iterative framgangsmåten (prøv, sjekk, juster og gjenta) vil likevel være nyttig. Det samme er de utvalgte tipsene under.

Seks tips til gode ledetekster

1. Gi roboten en oppgave med presise ord og fagbegreper

Hva skal prateroboten hjelpe deg med? Skal den for eksempel forklare, anbefale, utvikle, oppsummere, bruke eller analysere? Du må bruke ord som gir den en klart definert oppgave, i ledeteksten.

Hvilke begreper du velger å bruke, er viktige ellers i instruksen også. Jo mer nøyaktig du formulerer en ledetekst, jo bedre svar får du. Presis begrepsbruk er for eksempel når du skriver "Paris" i stedet for "Frankrike" eller en bestemt dato i stedet for ei årstid. Et faguttrykk vil være mer presist enn et ord fra dagligtalen.

Hvor presist klarer du å formulere ledetekster?

Vagt

Mer presist

Fortell meg om geografi.Beskriv kjennetegn ved landskapsformer og vegetasjon for regnskogen i Amazonas.
Gi meg tilbakemelding på teksten min.Hvordan kan jeg gjøre teksten min mer engasjerende?

2. Gi roboten en rolle og en tone

Rollen prateroboten får tildelt, gjør at språket den bruker i det genererte svaret, passer til rollen. Sier du at den skal snakke som en ekspert, vil språket være mer avansert og detaljert enn om du sier at den skal være en grunnskolelærer. Du kan også gi en rolle til mottakeren av teksten, og du kan endre roller underveis i en samtale. Når du angir roller, vil fokuset i svaret ofte være avgrenset og mer relevant. Du kan også gi beskrivelser av tonen eller stilen du vil roboten skal svare i.

Her er noen eksempler:

  • "Vær en geograf."

  • "Du er en ekspert på regnskog."

  • "Ta rollen som reiseleder."

  • "Vær oppmuntrende og uformell" eller "Vær positiv og entusiastisk".

  • "Snakk som en høyrepolitiker."

  • "Svar akademisk" eller "Svar i et poetisk språk".

3. Beskriv situasjonen til prateroboten, gi den en kontekst

En praterobot vil komme med bedre og mer relevante svar dersom du gir den en kontekst. I hvilken sammenheng stiller du spørsmålet? Hvor, når og hvorfor trenger du svar på instruksen?

Her er noen eksempler:

  • Du ønsker å få tilbakemelding på en tekst du har skrevet. Konteksten du gir roboten da, kan for eksempel være: "Gi en tilbakemelding som om du er lærer i geografi til en elev som går i [trinn] på videregående. Oppgaven jeg jobber med, er [oppgave]. Hvor godt svarer vedlagte tekst på oppgaven? [tekst]."

  • Du vil ha et forslag til en pressemelding som skal sendes til lokalavisa. Konteksten du gir roboten, kan være: "Restaurant og matfag på videregående i [stedsnavn] inviterer befolkningen til å vinne et treretters måltid. Lag en pressemelding til lokalavisa."

  • Du vil ha hjelp til å forstå et vanskelig avsnitt i en fagartikkel. Da kan du gi roboten denne konteksten: "Jeg er skoleelev på videregående [klassetrinn] og jobber med å forstå problemstillingen [problemstilling] innenfor temaet [tema]. Kan du forklare dette avsnittet for meg: [avsnitt].

4. Bestill / gi eksempel på format

I hvilket format vil du ha svaret? Bestill formatet. Legg også til informasjon om hvor langt svaret skal være, eller hvor mange punkter eller setninger du vil ha.

Her er noen eksempler:

  • "Svar med tre punkter."

  • "Svar med et avsnitt på fire setninger."

  • "Lag en fagtekst på 800 ord."

  • "Lag en kommentar på 200 ord til et fagblad for lærere."

  • "Lag et manus til en film på to minutter med tre roller."

  • "Sett opp svaret i en tabell med tre kolonner og fem rader."

  • "Svar med kode."

5. Gi instrukser i en logisk rekkefølge

Vær oppmerksom på rekkefølgen på instruksene du gir, og ta bare med ord og uttrykk som er relevante. Upresise ord vil kunne forstyrre svaret. Gå gjerne fra det generelle til det mer spesifikke. Det fungerer ofte bedre om du starter en instruks med hva roboten er og/eller skal gjøre, for så å beskrive målgruppa og gi flere detaljer. Du kan også beskrive resultatet du forventer.

Prøv å bygge opp en ledetekst etter dette mønsteret, men med et annet tema:

"Skriv (1) en guide (2) for nybegynnere (3) i bruk (4) av en programvare (5) for grafiske designere (6) som jobber (7) med digital markedsføring (8)."

Følg opp med nye spørsmål dersom du trenger utdyping av enkeltpunkter.

6. Før en samtale og still oppfølgingsspørsmål

I stedet for å gi alle instrukser i en ledetekst kan du også fordele dem utover i en samtale. Teknikken kan også hjelpe deg med å få større klarhet i hva du vil ha hjelp til, og avgrense oppgaven du skal løse.

Her er en serie med ledetekster du kan bruke etter hverandre for å få hjelp i arbeidet med en fagtekst:

  1. "Kan du liste opp undertemaer til [et valgt tverrfaglig tema]?"

  2. "Gi en enkel oppsummering av emnet [...] i fem setninger?"

  3. "Formuler tre ulike påstander innenfor [...]?"

  4. "Kan du gi meg tre sentrale fagbegreper jeg må bruke for å drøfte påstanden [...]?"

  5. "Kan du foreslå en disposisjon for fagteksten?"

  6. "Hva er det viktig å tenke på når jeg skal skrive en fagtekst med en påstand som utgangspunkt?"

Kilder

Bowen, J. A. & Watson, C. E. (2024). Teaching with AI: A Practical Guide to a New Era of Human Learning. John Hopkins University Press.

Måge, E. (u.å.). Hvordan komme i gang? Vi starter å skrive essay [Lysarkpresentasjon]. https://drive.google.com/file/d/1AkaPg0VzzTYxhanbwOS-0lBvnUbV7Vg5/view

Digital Ocean. (u.å.). Prompt Engineering Best Practices: Tips, Tricks, and Tools. https://www.digitalocean.com/resources/article/prompt-engineering-best-practices

Relatert innhold

CC BY-SA 4.0Skrevet av Albertine Aaberge.
Sist faglig oppdatert 08.08.2024