Busspassasjerenes ønsker og krav
Når vi snakker om transporttjenester, kan vi skille mellom kjerneproduktet (kjernetjenesten) og tilleggstjenester.
Kjerneproduktet: persontransport
Begrepet kjerneprodukt sikter til behovet som dekkes når du kjøper en busstransport. Kjernetjenesten er rett og slett transporten fra A til B: Når du setter deg på en buss, er det for å komme deg et sted. Du har et transportbehov som du trenger å få dekt.
Tilleggstjenester
Tilleggstjenester er tjenester fra busselskapet for at passasjerene skal bli ekstra fornøyde med bestilling av reisa og selve turen. Det er sjåføren, busselskapet, fylkeskommunen og selskapets tekniske avdeling eller leverandør som sammen leverer tilleggstjenestene og "den gode opplevelsen" et busselskap ønsker å tilby passasjerene sine.
Eksempler på slike tilleggstjenester kan være god sittekomfort, leselys over hvert sete, billettløs reise, god informasjon og myk kjørestil fra sjåføren.
Hva ønsker passasjerene seg av en busstur?
avgang og ankomst i samsvar med tidstabell
kort avstand fra holdeplass til reisemål
sitteplass med tilstrekkelig beinplass
rent transportmiddel
myk kjøring
en vennlig og høflig sjåfør
Ved lengre reiser kan passasjerene også anse andre ting som viktige, for eksempel:
leselys
regulerbare stoler
toalett
bagasjeoppbevaring
Etter hvert har det også blitt vanlig med ladepunkt for mobil og nettbrett, og med wifi på tur- og ekspressbusser. Alt dette er viktig for at passasjerene skal bli tilfredse med transporttjenesten.