Planlegging av persontransport - Busspassasjerenes ønsker og krav - Transport, logistikk og løfteoperasjonar (TP-TOL vg2) - BETA - NDLA

Hopp til innhold
Læringssti

Du er nå inne i en læringssti:
Planlegging av persontransport

Fagartikkel

Busspassasjerenes ønsker og krav

Passasjerene ønsker seg pålitelige transporttjenester, men også tilleggstjenester som kan gjøre reisa mer behagelig.

Kjerneprodukt og tilleggstjenester

Når vi snakker om transporttjenester, kan vi skille mellom kjerneproduktet (kjernetjenesten) og tilleggstjenester.

Kjerneproduktet: persontransport

Begrepet kjerneprodukt sikter til behovet som dekkes når du kjøper en busstransport. Kjernetjenesten er rett og slett transporten fra A til B: Når du setter deg på en buss, er det for å komme deg et sted. Du har et transportbehov som du trenger å få dekt.

Tilleggstjenester

Tilleggstjenester er tjenester fra busselskapet for at passasjerene skal bli ekstra fornøyde med bestilling av reisa og selve turen. Det er sjåføren, busselskapet, fylkeskommunen og selskapets tekniske avdeling eller leverandør som sammen leverer tilleggstjenestene og "den gode opplevelsen" et busselskap ønsker å tilby passasjerene sine.

Eksempler på slike tilleggstjenester kan være god sittekomfort, leselys over hvert sete, billettløs reise, god informasjon og myk kjørestil fra sjåføren.

Krav til persontransport

Hva ønsker passasjerene seg av en busstur?

  • avgang og ankomst i samsvar med tidstabell

  • kort avstand fra holdeplass til reisemål

  • sitteplass med tilstrekkelig beinplass

  • rent transportmiddel

  • myk kjøring

  • en vennlig og høflig sjåfør

Ved lengre reiser kan passasjerene også anse andre ting som viktige, for eksempel:

  • leselys

  • regulerbare stoler

  • toalett

  • bagasjeoppbevaring


Etter hvert har det også blitt vanlig med ladepunkt for mobil og nettbrett, og med wifi på tur- og ekspressbusser. Alt dette er viktig for at passasjerene skal bli tilfredse med transporttjenesten.

Skrevet av Gunnar Ottesen.
Sist faglig oppdatert 27.04.2022