Hopp til innhold

Oppgaver og aktiviteter

Bedriftskultur i sesongbaserte reiselivsbedrifter

Mange reiselivsbedrifter er sesongbasert. Det vil si at de tilbyr produktene sine i høysesongen, som kan være en av de fire årstidene. Deretter stenger de helt eller delvis resten av året. Hvordan bygger vi bedriftskultur når få ansatte jobber fast?
Flåm sentrum, med Fretheim hotell i bakgrunnen, utenfor høysesongen. Det er nesten tomt for biler på parkeringsplassen og ingen cruisebåter i havna. Foto.
Åpne bilde i et nytt vindu

Oppgave i par og hel klasse

Del 1 – i par

  • Undersøk reiselivsbedrifter på hjemstedet deres eller i nærheten av der dere bor. Dere kan undersøke på nettet, eller dere kan ringe eller sende e-post til aktuelle bedrifter. Noter ned punkter til en klassediskusjon.

    • Hvor mange reiselivsbedrifter er åpne hele året?

    • Hvor mange stenger helt eller delvis ned etter at høysesongen er over?

    • Hvor mange ansatte har disse bedriftene i høysesongen, og hvilken nasjonalitet har de ansatte?
    • Hvilke fordeler og ulemper ser dere ved å jobbe i en sesongbasert reiselivsbedrift?
    • Hvordan tenker dere at sesongbaserte reiselivsbedrifter bør jobbe for å skape en god bedriftskultur? Hva kan fremme eller hemme en god bedriftskultur?
    • Ta utgangspunkt i en sesongbasert reiselivsbedrift fra regionen deres. Lag et skriv til alle nye ansatte, på vegne av ledelsen. Skrivet skal fortelle om bedriftens identitet og om hvilket ansvar de ansatte har når det gjelder bedriftskulturen og arbeidsmiljøet. Ta også med hva bedriften har å tilby de ansatte.

    Del 2 – i klassen

  • Diskuter notatene deres i klassen.

  • Skriv nøkkelord på tavla, og bli enige om hvordan en sesongbasert reiselivsbedrift kan jobbe for – og oppnå – en god bedriftskultur.

  • Reflekter over eget ansvar for å bidra til å skape en god bedriftskultur.


Lykke til!

CC BY-SASkrevet av Cathrine Meyer Johansen.
Sist faglig oppdatert 12.10.2021

Læringsressurser

Bedriftskultur