Produktets livsløp og livsforlengende strategier
Alle produkter går gjennom et livsløp. I denne oppgaven skal du finne eksempler på produkter som befinner seg på ulike stadier i livsløpet, og tenke ut noen livsforlengende strategier.
Finn eksempler på produkter som befinner seg i introduksjonsfasen, vekstfasen, modningsfasen og tilbakegangsfasen.
Noen produkter har «alltid» vært på markedet, mens andre bare eksisterer i en kort periode. Kan du komme på noen slike kortvarige produkter? Finn eksempler på produkter som har vært på markedet i lang, lang tid. Hvorfor tror du disse produktene har vært på markedet så lenge?
Ta for deg et produkt som du mener befinner seg i modningsfasen. For å få salget til å fortsette og forhindre tilbakegang for produktet kan en virksomhet bruke livsforlengende strategier ved å utvikle produktet eller utvikle markedet. Kom med forslag til noen livsforlengende strategier for produktet.
Relatert innhold
CC BY-SASkrevet av Elisabeth Thoresen Olseng.
Sist faglig oppdatert 01.11.2020